Eerst een korte omschrijving van het boek: Geïnspireerd door carrièrevrouwen uit Amerikaanse televisieseries, weet Brit haar droombaan te bemachtigen: die van redacteur bij haar favoriete fashionmagazine.

04:45 - 02:51
luistertijd 04:45 - leestijd 02:51

Eerst een korte omschrijving van het boek:
Geïnspireerd door carrièrevrouwen uit Amerikaanse televisieseries, weet Brit haar droombaan te bemachtigen: die van redacteur bij haar favoriete fashionmagazine. Ze ligt met John Legend op de bank, laat zich fotograferen door de recalcitrante auteur Bret Easton Ellis, loopt Bruce Willis tegen het goddelijke lijf en drinkt liters champagne op party’s waar ze struikelt over de BN’ers. Klatergoud blinkt ook speelt zich af in de tijdschriftenwereld van Amsterdam, die door stiekeme dealtjes, roddel en achterklap en anorectische prinsessen wordt geregeerd. een schijnwereld waarin de onhandige en dromerige Brit zichzelf steeds meer onhaalbare eisen oplegt. Brit vertegenwoordigt een generatie die is opgegroeid met een overdaad aan media en die communiceert via e-mail, hyves en sms. Een generatie die perfectionistisch en gedreven is, maar door oppervlakkige idealen verkeerde keuzes maakt. Brit beseft dat ze zonder het ideale uiterlijk geen schijn van kans maakt in een wereld die schoonheid als belangrijkste maatstaf heeft.

 
Vooral hoofdredactrice Femmetje de Wind moet het bezuren. Zij wordt afgeschilderd als niets minder dan een heks met veel te dure schoenen, die nog gestolen zijn ook. Zo meldt RTL Boulevard. Femmetje zelf kan er niet zo van wakker liggen. “Op een gegeven moment maakt ze ook een soort suggestie dat ik dingen zou stelen uit de kasten zeg maar,” vertelt Femmetje. “En dat gaat gewoon te ver.” Femmetje is eerder vereerd. “Ik geloof dat de Amerikaanse Vogue ook niets heeft gedaan tegen The devil wears Prada. Het is zelfs zo dat er een film van is gemaakt in samenwerking met de Vogue-redactie. Ik zie het toch een beetje als een eer.”

 
We hebben het boek zelf helaas nog niet gelezen. Toch zijn we er bijna zeker van dat je de meeste uitspraken met een heel grote korrel zout moet nemen. Oke, ze zal veel dingen echt hebben mee gemaakt tijdens haar werkzaamheden bij Jackie. Want ja, de Jackie meiden leven in luxe, ontmoeten sterren en zien er allemaal mooi uit, maar we kennen de redactie van Jackie persoonlijk en zien geen Anna Wintour in Femmetje of wie dan ook daar. We snappen dat roddels en intriges heerlijk zijn om te lezen, maar Amerikaanse toestanden kennen we hier nog niet. Althans, niet zo heftig ze in The Devil Wears Prada worden geschetst. Ook mijn BigBoss Monique hangt ook nog altijd haar eigen jas en tas op!

Reactie Jackie
Eva, chef-redactie bij Jackie: “Wij wisten niet dat dit boek eraan zat te komen. We zagen opeens in de catalogus van de uitgeverij dat een oude collega van ons een boek had geschreven. Dat vonden we natuurlijk heel leuk voor haar. Toen we een recensie-exemplaar van het boek wilde opvragen bij de uitgever, ging dat al niet helemaal zonder slag of stoot. Ze deden heel moeilijk. Nu snappen we waarom.” Boos zijn de meiden op de reactie niet. Integendeel. ” Het is gewoon een heel fantasierijk boek, een echte chicklit. De helft is waar, maar de andere helft is er bij verzonnen om het smeuïg te maken. Alle verhalen zijn flink aangezet om de verkoop te stimuleren. Heel logisch natuurlijk. Het boek moet wel lekker lezen.  En ik denk dat mensen met een gezond verstand wel snappen wat fictie is en wat non-fictie is. En daarbij: we leven in een vrij land, iedereen mag doen wat hij of zij wil. We voelen ons dus ook niet verraden zoals bij RTL Boulevard naar voren kwam. Het is eigenlijk alleen extra promotie voor onszelf. Door het spanningsveld is de kans groot dat er nu veel meer mensen willen weten hoe het er op de redactie van Jackie aan toegaat. Dus ze kopen het blad of kijken op onze blogs. En tot slot: het is hier hartstikke leuk op de redactie hoor! ” Zoals we al eerder opmerkten: Anna Wintour toestanden zijn een ver van Jackie’s bed show.

Nog meer Dutch Chicklit
Ook ik (Marieke) ben bezig met het schrijven van een Chicklitboek. Dit boek zal een kijkje geven achter de schermen van een tv-programma als Hollands Next Topmodel. En ik kan je nu al vast vertellen; daar gebeurt veel meer dan wij op tv zien! Lekkere smeuïge verhalen dus. Mijn boek zal in september in de winkels liggen.

Ook RTL Boulevard besteedde aandacht aan Klatergoud. Zie hieronder het filmpje.

Lees ook