Cosmeticaclaims De cijfers Marketingtrends Natuurlijk 100% Psychologie Zakenpraat

The Body Shop heeft een health check nodig….

bodyshop-2Oprichtster Anita Roddick heeft het een paar jaar geleden op het juiste moment verkocht. Haar eens zo beroemde concept van dier- en mensvriendelijke cosmetica met een hoog fairtrade gehalte en vermeende natuurlijkheid (wat het echt niet altijd was/is) was de laatste jaren door snelle ontwikkelingen in de markt ingehaald. Ten eerste zijn dierproeven, haar zo beroemde claim, inmiddels bijna grotendeels uberhaupt verboden en ten tweede komen er de laatste jaren heel wat innovatievere merken bij met een leuk natuurlijk en eerlijk handelsimago.

Overname door L’Oreal in 2006 leek een redding te zijn, maar het lijkt niet te baten. Analisten kaarten aan dat TBS nog veel meer werk had moeten maken van certificering voor natuurlijke/biologische cosmetica. Bovendien heeft TBS een deel van haar clientele, die hard core fan van Roddick en haar ethiek waren, verloren toen L’Oreal had bedrijf overnam. Het was niet voor niets een van Roddicks meest beroemde uitspraken: “I hate the beauty industry. It is a monster selling unattainable dreams. It lies. It cheats. It exploits women.”  En dan uitgerekent komt haar geesteskind in handen van een van de grootste bedrijven ter wereld, dat zeker niet gevrijwaard kan worden van het verkopen van dromen met een bepaalde boodschap, aangestuwd door een ethiek die louter van economische aard is. Toch kan het concern niet volledig onethisch ondernemen verweten worden. Wie het jaarsverslag leest, ziet dat er op diverse fronten geinvesteerd wordt in duurzaam ondernemen.

Maar hoe TBS gerevived kan worden? Misschien met een nieuwe Roddick aan het roer, en gewoon weer lekker op eigenwijs houtje verdergaand?

Lees ook:

De kersjeslijn van The Body Shop is leuk en lekker

Recessie? Britten bezuinigen liever op eten dan op cosmetica

Internet marketing biedt grote perspectieven voor kleine spelers

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

4 reacties

  • sinds kort mag alle cosmetica niet meer getest worden op dieren, dus eik merk kan het nu zeggen.

    En eigenlijk is die kreet onzin, want elke stof die überhaupt in een crème zit is sowieso ooit op dieren getest.
    Waarschijnlijk niet in de combinatie van die creme op dat moment, maar wel ooit al eerder.
    Dus alle ingrediënten van creme’s zijn ooit getest op dieren.

  • Ik vind dat wanneer je voor (bijna) 100% natuurlijke cosmetica wilt gaan, je ook kan kijken naar hoe de producten zijn getest. The Body Shop beweert niet op dieren te testen maar hun moederbedrijf L’oreal test wel op dieren. En inderdaad, er zijn dan dus ook andere merken die (bijna) 100% natuurlijk zijn en niet op dieren testen, direct of indirect zoals Lush.

  • @stella, ze hebben tegenwoordig ook wel wat bijna natuurlijke, (ik zeg maar bijna omdat in de praktijk echt 100% voor cosmetica nauwelijks haalbaar is), producten, maar ja…daar zijn er zoveel van nu. dan wordt het toch ook een kwestie van er lekker uitzien, lekker ruiken, lekker huidgevoel, de prijs…

  • Tuurlijk….we zijn niet gek! Als je de ingredienten lijst bekijkt van de TBS produkten zie je dat ze stikken van synthetische stofjes (o.a. parabenen!!!). Er zijn als je van ‘natuurlijk’ houdt veel betere merken op de markt…

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.