De cijfers Zakenpraat

Cosmetica industrie lijdt onder recessie

L'Oreal lijdt aan mismanagement en vernieuwingsgebrekHet L’Oreal concern heeft momenteel met zware tijden van doen. Door een jarenlang mismanagement en een gebrek aan vernieuwingsdrang is de winst nagenoeg stil komen te liggen, zo bericht CosmeticsDesign.com. In Amerika zijn recent alweer pionnetjes aan de top gewisseld. Uit betrouwbare bron weet ik dat ook in Nederland de uitgaven aan advertenties in print en op tv geminimaliseerd zijn (vooralsnog).  In Amerika zullen in het eerste kwartaal van 2009 ook 500 banen verdwijnen.

Ook Estee Lauder heeft de verwachtingen bij gesteld ondanks een goed afgesloten jaar. De haardivisie ging minder glorieus en dat was deels te wijten aan een megaorder in de hotelindustrie voor het haarmerk Bumble & Bumble die niet doorging.

Procter & Gamble meldde eveneens de winstverwachtingen bij te stellen en bovendien om uitbreiding in de farmaceutische industrie niet door te willen zetten. De hoofdfocus blijft bij hun grote merken in de persoonlijke verzorgingsmarkt, bij Olaz en Gillette onder andere.

Ook in Europa vallen er klappen, zo meldde Chanel eind 2008 nog dat er 200 ontslagen zouden vallen bij de fabriek en de chique boetiek in Parijs, het zou vooral om mensen met tijdelijke contracten gaan.

In Engeland is de parfumketen Passion for Perfume failliet gegaan.

Internationaal wordt ook gewaarschuwd voor een nieuw verschijnsel dat eco-flation wordt genoemd. Als gevolg van nieuwe milieuwetten, de mogelijke verplichtingen tot duurzaam ondernemen en het schaarser worden van natuurlijke bronnen, kunnen de grondstof en verwerkingsprijzen gaan stijgen.

Boven al dit sombere stijgt de blijde boodschap van Beiersdorf fier uit. Het Duitse concern met oa Nivea, Eucerin en La Prairie in het pakket heeft over 2008 zo’n 25% winst geboekt. De verkopen namen met 8.6% toe tot bijna zes miljard euro.

Je leest meer over dit financiele nieuws op CosmeticsDesign.com

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.