• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
  • Video’s
  • Podcasts
  • Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Trendwatcher Carl Rohde predikt mannenverzorging

Archief artikel

Archief artikel

  • Marketingtrends, Voor hem, Zakenpraat

Archief: Trendwatcher Carl Rohde predikt mannenverzorging

  • 26 november 2008

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Collistar Supertanning Water Moisturizing Anti-Salt spray

Deze hydraterende spray met bruinversneller, aloë vera en fijne gouddeeltjes houdt je huid soepel in de zon, en geeft glow. Onder of over je anti-zonnebrandproduct heen. Bevat géén UV-filters.
BEKIJK

Nivea for Men heeft onlangs een restyling ondergaan. Geen nieuwe producten, maar wel een nieuw jasje en een nieuw (marketing) verhaal.  Om ons eerst het een en ander bij te brengen over de nieuwe behoeftes van de man, gaf de bekende trendwatcher  dr. Carl Rohde een korte trendpresentatie.

Trend 1: Stress Society

Carl Rohde vertelde ons wat er de afgelopen jaren is gebeurd met ‘de man’.  En dit verklaart uiteindelijk ook waarom mannen steeds meer met hun uiterlijk bezig zijn en de markt voor mannencosmetica blijft groeien. De eerste trend die Carl Rode omschreef was de stress society. We leven steeds meer in een  24uurs economie waar alles draait om werk, carrière maken en je leven zo goed en efficiënt mogelijk organiseren.  Daarbij zijn we ook een freelance-cultuur aan het worden. Steeds meer mensen beginnen voor zichzelf zodat ze hun eigen tijd kunnen indelen. We denken hierdoor minder stress te hebben dan wanneer we voor een baas werken, maar uiteindelijk blijk jezelf de meest venijnige baas te zijn.  Onregelmatige werktijden worden steeds normaler en normaal ontbijten doen we al heel lang niet meer. Kortom; we leven in een stress-economie.  Uiteindelijk zorgt deze trend weer voor een nieuwe trend in mannenland namelijk: help mij ontstressen!  Het is een droom voor mannen om even helemaal niets te hoeven doen. Sleep is the new sex, wordt er ook al wel geroepen ( verklaart ook meteen waarom manlief steeds vaker ‘hoofdpijn’ heeft in bed).  Adverteerders springen hier handig op in met ontstresscampagnes waarbij mannen bijvoorbeeld heerlijk in bad vol schuim liggen. En ook met producten die snel en efficiënt werken waardoor er meer tijd over blijft om te rusten.

Trend 2: The construction of female guys

Dan is er nog een andere trend waar wij vrouwen alles mee te maken hebben. Vrouwen hebben de afgelopen jaren steeds meer macht gekregen en zijn economisch onafhankelijk. Waren we vroeger al blij met een man die ons en de kids kon onderhouden, tegenwoordig is het eisenpakket van de vrouw steeds hoger. Voorheen waren het alleen  de mannen die naar vrouwen keken ( denk sexy bikinimodellen op auto’s),  nu vrouwen steeds machtiger worden kijken ze ook terug. Zie het als een soort pin-upalisering van de man.  Omdat mannen zich steeds bewuster worden van de kritische blikken van ons vrouwen willen ze beter voor de dag komen. Enerzijds passen ze zich aan door een betere verzorging, maar tegelijkertijd willen ze wel die stoere vent blijven.  Rohde omschrijft het als volgt: metrosexueel zijn is tegenwoordig noodzakelijk maar het testosterongehalte moet wel hoog blijven. Want watjes vinden vrouwen ook niet aantrekkelijk. Ja, die mannen van tegenwoordig hebben het maar moeilijk!!

Trend 3: Masters of impression management

Tot slot stipte Carl Rohde nog een kleine trend aan met de naam: Masters of impression management.Wat zoiets betekent als: het is als man zijnde cool om te weten dat je er goed uitziet. Mannen mogen ook best genieten van zichzelf en hun eigen lichaam. Ze worden door typische mannenbladen als FHM ook uitgenodigd om steeds beter naar hun lichaam te kijken door beautyreportages ( ook over specifieke problemen als haaruitval en acne etc.) en stoere modefoto’s.  

Conclusie: dit alles zorgt er dus voor dat de markt voor mannencosmetica groeit. Mannen willen hun eigen verzorgingsproducten die er mannelijk uitzien, want vrouwenproducten gebruiken is tenslotte iets voor mietjes. Daarbij moeten de producten goed werken en gemakkelijk en snel te gebruiken zijn. En al deze informatie heeft Nivea dus verwerkt in hun re-styling. De producten zitten nu verpakt in tubes met handige pompjes, er wordt duidelijker op de verpakking beschreven waarvoor het product bedoeld is en het de producten hebben een nieuw eigentijds design.

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

1 minuut met dokter Frodo: heb je wallen onder je ogen? Neem dan geen Botox.

Hoe zinvol is het om soms te stoppen met smeren?

maart
Mardge Pascaud, beauty innovator

Mardge Pascaud, beauty innovator

De skin detox podcast, met Mardge Pascaud!

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hi Monique., mooi resultaat. Ben benieuwd wat het kostenplaatje is van wat … Video! Jukbeen, kin, kaaklijn. Monique krijgt meer contour met fillers bij dokter Frodo! angela
  • Hoi Kitty, goede vraag, ik ga het voor je checken.… Microbioom interview met Trevor Steyn: je huid blijft gezond door de vetlaag te beschermen, niet te strippen! Redactie, Monique
  • Wat een interessant verhaal! Heeft Esse ook producten voor fe huid die na… Microbioom interview met Trevor Steyn: je huid blijft gezond door de vetlaag te beschermen, niet te strippen! Kitty
  • @Kitty Dijcks , Wanneer je een olie als afsluiter gebruikt kun je inderda… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Mardge Pascaud
  • Ik las juist ergens (weet niet meer waar) dat je olie als laatste stap moet… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Kitty dijcks
  • Hoi Esther, neem contact op met een orthodontist die met invisalign werkt, … Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Redactie, Monique
  • Beste Tonnie, je kunt hiervoor het beste contact opnemen met je verzekeraar… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Redactie, Monique
  • Wat zijn de kosten voor de sclerodermie behandeling? Word het vergoed door… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Tonnie Jansen
  • Ik zou ook graag mijn tanden wat rechter willen hebben. Vooral mijn voortan… Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Esther
  • wat weer een fijne produkten. Ik denk er over de shampoo te gaan bestellen:… BeautyJournaal testpanel favorieten februari 2023 Mary

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen