Mayee is de nieuwste vegan skincare lijn die ze ontwikkelde….

08:45 - 05:15
luistertijd 08:45 - leestijd 05:15

Het is nog maar enkele jaren geleden dat ik kennis maakte met dit prachtige Nederlandse bedrijf in Bornerbroek: Summery Cosmedical Group. Van Cenzaa had ik wel eens gehoord, IK Skin Perfection was mijn eerste echte kennismaking en nu is daar Mayee. Wederom zo’n prachtig geformuleerd, mooi vormgegeven en het heel compleet concept voor je huid. In de salon en thuis. 

De wereld zit in een spagaat 

Deze zomer had ik dan eindelijk een persoonlijk gesprek met het creatieve brein achter al dat moois: directeur en founder Petra Sanderman. We spreken elkaar op een zonovergoten dag op de fraaie Summery Hoeve. Over de spagaat waarin we zitten met nieuwe verlangens en een oude wereld, over de claimcultuur in cosmetica, over een kwetsbare huid bij ziekte. Over schone, transparante cosmetica…. 

 

Hernieuwd respect voor de natuur 

Terwijl we heerlijk op het terras achter de boerderij zitten, zijn we ons maar al te bewust van de chaos waarin de wereld zich momenteel bevindt. Het Coronavirus, oorlog, klimaatcrisis, enorme inflatie. De mensheid weet dat er zaken drastisch moeten gaan veranderen, maar hoe? We komen uit een enorme welvaart, we zijn gewend aan meerdere (vlieg)vakanties per jaar, aan glamour & glow, en nu zullen we vooral moeten gaan dealen met de bron van ons leven: de natuur. 

Jongeren nemen het voortouw 

Petra neemt een slokje koffie en zegt: ‘Op microniveau gebeurt hetzelfde in de cosmetica industrie. Ook daarin moet er herschikking plaatsvinden met de natuurlijke en de synthetische (gecreëerde) bronnen die we hebben. Die trein is al lang in beweging gezet, met name door jongeren. Met hun behoefte aan het natuurlijke, oorspronkelijke, met respect voor dieren en het complete ecosysteem. Vegan….dat moet het nu zijn. 

stoffen

Het NO-label 

Begin 2017 riep Petra haar team al bij elkaar om IK Skin Perfection, dat in 2014 was geïntroduceerd, opnieuw langs de meetlat van de laatste innovaties van clean cosmetics te leggen. Bij de ontwikkeling was al met veel zaken rekening gehouden, maar Petra wilde het nog schoner hebben. Een lijst met NO werd opgesteld, een label dat duidelijk liet zien wat er niet in zat aan discutabele stoffen. Onder invloed van Internet-activisme onder influencers wereldwijd werd de hang naar plantaardige, vrij-van cosmetica steeds belangrijker. 

Wikken en wegen  

Petra: ‘Ik wilde verder gaan, zonder microplastics, zonder phenoxyethanol – hoe zeer dat nu ook de standaard is geworden na de parabenen jacht, en alles zo natuurlijk mogelijk. Ons lab ging ermee aan de slag en kwam terug met samples. Wat denk je? Het was niet te smeren! Het was stroef, rook niet lekker, voelde niet fijn aan op de huid. 

ik skin perfection

De industrie loopt achter 

‘We moesten terug naar de spreekwoordelijke tekentafel. Consumenten wisten haarfijn wat ze wilden, echter waren grondstofleveranciers en formuleerders van skincare producten hier nog helemaal niet klaar voor! Dat zelfde gold voor verpakkingen. Gerecycled karton is leuk, maar moet toch aan de binnenkant geplastificeerd worden, bij hoog geformuleerde werkstoffen. Er is haast geen ontkomen aan kunststof. Alles eco is leuk hoor, maar er hangt ook een prijskaartje aan. De mondiale keten in de cosmetica industrie liep zwaar achter. 

BeautyJournaal’s Monique in gesprek met Summery directeur en founder Petra Sanderman en Dorothy van den Berg

En daar is Mayee! 

Petra besloot haar idee niet op te geven, maar wel de focus op IK even los te laten. Het zou eenvoudiger zijn om ‘from scratch’ een nieuw merk op te zetten, waarin alle waarden eenvoudiger meegenomen konden worden. Mayee, vernoemd naar de Egyptische godin Mayet. Ze staat voor eerlijkheid en transparantie. 

De conceptdenker 

We lopen de Mayee-kamer binnen, nemen even plaats op de schommel voor een selfie, en ik val er pardoes af. We gieren het uit van het lachen. De wereld van Mayee is groen, letterlijk en figuurlijk. Een wand vol producten én verhalen. Nieuwsgierig vraag ik hoe Petra die branding van haar merken toch altijd weer in de puntjes verzorgd krijgt. Het geheim is zijzelf… 

Plop, daar lagen we op grond, zo van de wip af. We gierden het uit van het lachen…

Petra vertelt: ‘Ik heb naast mijn expertise in schoonheidsverzorging, een achtergrond in theatervormgeving en audiovisuele technieken, gecombineerd met mode. Ik werkte bij Opera Forum. Het was hard maar zo inspirerend werken. We gingen op tournee, bouwden ’s nachts op. Daar is mijn creatieve brein tot wasdom gekomen, en daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van. Ik ben een conceptdenker met een enorme passie voor de huid. ‘ 

Alles draait om transparantie 

Transparantie is key bij Mayee, en op elke doos lees je precies hoe het met de duurzame waarden is gesteld – uitgedrukt in de percentages en wat er in de formuleringen zit – ook in percentages! Leuk detail: de teksten zijn vanuit de eerste persoon opgesteld, alsof je direct wordt aangesproken door een ander mens: ‘Ik ben een krachtig nachtserum. Ik stimuleer de celvernieuwing en helpt bij het verminderen van huidveroudering en zonschade, en zorg voor een egalere teint.’ 

Het praat tegen jou 

Petra legt uit: ‘Elk product is hierdoor een concept op zichzelf. Normaliter communiceer je die waarden over een hele lijn heen, nu gaan we in detail. Zo is bijvoorbeeld ook het ene product natuurlijker dan het andere, het scheelt soms een paar tiende punt. Mayee zit überhaupt hoog in natuurlijkheid. 

‘Voor het lab is het een klus,’ vervolgt ze, ‘want de grondstoffen die bij het lab binnenkomen moeten voor onze communicatie doeleinden nog helemaal uitgesplitst worden. 

Iedereen roept ‘vegan’ te zijn…. 

‘Weet je wat het is,’ gaat ze verder, ‘ik wil gewoon eerlijk zijn. Iedereen roept nu vegan te zijn, maar wij laten echt in detail zijn hoe vegan elk product is. Het is ook educatief, om te laten zien dat als je iets vraagt, dat dit de echte informatie is die je kan krijgen. Je ziet dan meteen hoe het werkt in onze industrie.’ 

Aandacht voor ziekte 

Haar oorspronkelijke vak maakte haar nog creatiever, maar het was haar ziekte, een chronische darmaandoening, die haar naar het schoonheidsvak bracht. Geïnspireerd door haar moeder. Het theatervak werd te zwaar. En omdat ze als geen ander weet hoe ziekte en medicatie je huidconditie kunnen aantasten, kreeg ze bijzondere interesse in ‘schone’ cosmetica. 

silky organic recover box

IK Medical 

Haar IK Medical lijn is daar een fraai voorbeeld van. Superveilige producten met effectief kalmerende stoffen die zelfs door mensen in chemotherapie of bij bestraling verdragen worden en een helend effect hebben. Een review van Anna op BeautyJournaal is daar een voorbeeld van. Ook de EXCM lijn voor eczematische huiden doet het erg goed, zo mocht ik zelf ervaren. Lees maar review nog maar eens. 

ua-medikal

Een tandje minder hard lopen…   

Voor gezondheid ziet ze in de beautywereld een steeds grotere rol weggelegd. Ze vertelt me dat je gezondheid voor 20% van je DNA afhangt en voor 80% van je leefstijl. ‘Wat eet je, hoe ga je met stress om, wat smeer je op je huid, hou je van jezelf. Ik zie vrouwen op tv ook steeds meer zichzelf zijn. Ze trekken aan waar ze zin in hebben, dragen nog nauwelijks make-up. Ik zie jonge mensen die me-time claimen, niet meer fulltime willen werken. Lummelen is ‘in’. En zeg nou zelf: het is toch heel gezond ook. Mensen hebben steeds minder behoefte aan grote onzichtbare structuren die hun leven vormgeven, ze willen hun eigen pad gaan. 

Let´s face it…gezondheid is wat telt 

‘Ik denk dat de schoonheidsspecialiste ook steeds meer een lifestyle-advies rol krijgt. Dit is de nieuwe tijd: mens, ziel en lifestyle. Dat is beauty nu. Beauty en gezondheid horen bij elkaar. Je gezondheid is je schoonheid.’ 

Lees ook:

Lees ook