shop Collistar nOt Gel Transformista – Game Changer lipgloss Een vegan en clean beauty lipgloss die pas kleur geeft op je lippen, onder invloed van de pH-waarde van je liphuid. De kleur is urenlang houdbaar. Ideaal! Bekijken Olaz liet zijn nieuwe product voor de gevoelige huid, Total Effects Sensitive, accrediteren door de Skin Health Alliance. […]

05:44 - 03:26
luistertijd 05:44 - leestijd 03:26

Olaz liet zijn nieuwe product voor de gevoelige huid, Total Effects Sensitive, accrediteren door de Skin Health Alliance. Het Nederlandse Huidfonds heeft ook een dergelijk keurmerk, zo werd ons verteld. We vroegen Martin TerBekke,  Technisch Extern Relatie manager bij Procter & Gamble waarom ze kozen voor het SHA keurmerk en niet voor de Nederlandse variant.

Onafhankelijk

De Skin Health Alliance  schrijft op haar website een Britse onafhankelijke organisatie te zijn zonder winstoogmerk. De organisatie werkt samen met dermatologen, onderzoekers, wetenschappers en de cosmetische industrie en heeft als doelstelling het promoten van een gezonde huid.  Cosmeticamerken kunnen hun producten aanmelden bij de organisatie en als deze het betreffende product goedkeurt, mag het keurmerk van de organisatie op het product worden gebruikt. Dit gebeurt niet gratis: naar ratio van de grootte van je bedrijf, betaal je er een fee voor. Ook voor het gebruik van het logo betaal je licentiekosten. De kosten zijn nodig om de artsen te betalen die het product onderzoeken. Wie die artsen zijn dat wordt niet openbaar gemaakt, en dat vinden wij jammer. Als je zoveel oprechtheid claimt, vertel dit dan ook. Bovendien, wat zijn de criteria voor onderzoek door de specialisten van SHA? Ook dat is nergens terug te vinden, en dat is wel aanbevelenswaardig.

Geaccrediteerd door dermatologen

De oprichting van de SHA lag gelegen in het feit dat men dringend behoefte aan om meer dimensie te kunnen geven aan de uitgeholde kreet ‘dermatologisch getest’, wat in de praktijk niet veel meer betekent dan er een test is geweest, maar dat dat niets zegt over de veiligheid van het product. SHA claimt nu een ‘dermatologically accredited’ stempel. Dit betekent voor consumenten dat het product veilig is voor de huid en dat claims op werking ook grondig onderzocht zijn en akkoord zijn bevonden.

Even een snelle blik op de site van SHA leert ons dat vooral Procter & Gamble nu haar merken en producten laat accrediteren: Gillette en Olaz voeren de boventoon, we zien twee producten van het plantaardige merk Quash dat handreinigers op de markt brengt.

Zekerheid

Olaz  stapte naar de SHA en liet daar zijn Total Effects Sensitive keuren. Met gevolg, want het product werd goedgekeurd en draagt nu het SHA keurmerk. Olaz communiceert dit nu ook in haar uitingen voor dit product. “Bij Procter & Gamble, waar Olaz onderdeel van is, investeren we veel in het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe producten”, legt Martin TerBekke uit. “Onze wetenschappers en huidexperts doen dit zeer zorgvuldig en wij  hechten veel waarde aan deze aanpak. Om die reden staan wij achter de Skin Health Alliance dat als doel heeft om consumenten zekerheid te bieden over de veiligheid en doeltreffendheid van huidproducten. We vinden de beschikbaarheid van de accreditatie door de SHA dan ook een grote stap voorwaarts voor de huidverzorgingsindustrie.’

En hij vervolgt in zijn e-mail: ‘Net zoals de SHA geloven wij dat we vrouwen voldoende informatie moeten geven zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen maken welk huidproduct zij moeten kopen. Met behulp van de accreditatie door de SHA, te herkennen aan het logo, kunnen vrouwen voor Olaz Total Effects Sensitive kiezen in de wetenschap dat dit product veilig en doeltreffend is bevonden door een onafhankelijke organisatie met veel expertise.”

Internationaal

TerBekke legt ook uit waarom er niet werd gekozen voor het keurmerk van het Nederlandse Huidfonds:  “Olaz is een wereldwijd merk, een deel van onze plannen wordt voorbereid op het internationale hoofdkantoor, zodat ze in meerdere landen toepasbaar zijn. De Skin Health Alliance is een internationale organisatie waarvan het zegel internationaal te gebruiken is. Daarbij werken zij samen met  huidexperts, wetenschappers en industrie uit diverse landen.”

Overigens kan er nog een reden zijn waarom een groot merk als Olaz liever niet kiest voor het keurmerk van het Huidfonds. Beautyjournaal heeft met het Huidfonds gebeld over hun keurmerk. De eerste dame die de telefoon beantwoorde wist er niks vanaf, maar na wat navraag bij collega’s wist ze te melden dat de stichting waarvoor ze werkt inderdaad ook over een keurmerk beschikt. Zij ging daar echter niet over, maar haar collega Simons kon daar alle informatie over geven, zo kregen we te horen. De desbetreffende collega hebben we gemaild, maar we hebben nooit antwoord ontvangen.

Huidfonds geeft niet thuis

Het wil niet zo vlotten bij het Huidfonds. Als we op hun website kijken, dateert het laatste persbericht van 2007, het laatste activiteitennieuws uit 2009. Treurig, zeker als er wel overal op de site verzoeken tot donatie zijn te vinden. Waar doneer je eigenlijk aan? Het enige waaruit blijkt dat deze stichting ‘leeft’ is de uitgave van een magazine, waarvan  er nog een nummer uit 2011 online staat. Maar informatie over een logo of keurmerk is nergens te vinden.

Het is een gemiste kans. Immers, als Nederlanders al kennis hebben van speciale stichtingen die zich bezig houden met huid & verzorging & ziekten, dan zal het Huidfonds als Nederlandse naam makkelijker in de oren klinkt en wellicht beter onthouden worden dan het Engelse SHA.

Maar vanuit het standpunt van Olaz begrijpen we wel dat zij liever met een internationaal keurmerk werken.

Lees ook:

Lees ook