shop Erborian Skin Hero kleurloos & flawless, de no-foundation! Geen zin in foundation, maar wil je er wel ‘flawless’ uitzien? Schoonheidsspecialiste Anastasia kiest voor Herborian Skin Hero. Kleurloos, verzorgend en camouflerend. Zonder siliconen. Bekijken Vandaag staat er een stuk in de Volkskrant over het fenomeen ben-ik-lelijk-filmpjes die door met name tienermeiden en masse op internet […]

02:49 - 01:41
luistertijd 02:49 - leestijd 01:41

Vandaag staat er een stuk in de Volkskrant over het fenomeen ben-ik-lelijk-filmpjes die door met name tienermeiden en masse op internet worden geplaatst. Ze vertellen over zichzelf en laten foto’s zien van zichzelf en vragen je dan een reactie te plaatsen met een beoordeling: ben ik mooi of lelijk?

Naar het schijnt worden dit soort filmpjes vooral in Amerika en Engeland gemaakt en ze leiden nu tot veel ophef. ‘Volgens psychologen en ouders zou het de nieuwe vorm van cyberpesten zijn en een magneet voor pedofielen,’ zo schrijft de krant. De geraadpleegde Nederlandse hoogleraar Mediaopvoeding van de Erasmus Universiteit laat weten dat het past bij de fase waarin deze pubers zitten. ‘Ze stellen vragen als: wie ben ik, wat vinden anderen van mij?’

Zocht je vroeger dit soort bevestiging in je familie of bij je vrienden, nu heb je daar YouTube voor, of Hyves, waarop jongeren polls plaatsen waarop je kunt aangeven of je iemand mooi of lelijk of sexy vindt. En op Facebook kun je beoordelingen geven met een ‘I like’.

De krant meldt dat de drang naar publieke beoordeling over je uiterlijk niet nieuw is. De website hotornot.com is al jaren populair. Een Amerikaanse kinderpsycholoog die gequoted werd in een artikel op Yahoo.com meldt dat de video’s ‘een masochistische manier zijn om angsten te verminderen. Zodra er reacties komen verdwijnt de angst en de behoefte aan bevestiging.’

Hoogleraar Nikken denkt daar toch anders over. ‘Het pakt goed uit bij jongeren die toch al goed in hun vel zitten. ‘Voor tieners die zich niet goed voelen, werkt het andersom. Hun onzekerheden worden negatief bevestigd.’ Maar Nikken vindt de filmpjes wel in de tijdgeest passen. Mede als gevolg van muziek-en danstalentprogramma’s hebben jongeren het gevoel dat ze speciaal moeten zijn en ze zoeken die bevestiging dan ook.

Een bezoeksters van de filmpjes die het fenomeen als kunstenares ook zelf onderzoekt laat weten dat hier hele normale gevoelens in de puberteit te zien zijn/ ‘Het gaat over de overgangsfase van meisje naar vrouw. Iedereen is onzeker, zelfs het mooiste meisje van de klas. ‘Hoe eerder je jezelf liefhebt, hoe makkelijker het leven is.’

Ze besluit dat ze ook een vreemd contrast waarneemt. ‘Je treedt op YouTube naar buiten voor heel veel mensen, terwijl je je zo kwetsbaar voelt.’

Pikant detail over YouTube: in 2012 wordt iedere minuut zestig uur aan videomateriaal geupload. De controlemechanismen op de inhoud van de filmpjes is nihil.

Lees ook:

Lees ook