shop The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% Serum The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% Serum hoort in elke huidverzorging! Pakt zonschade aan zoals rimpels en pigment, en zink remt de talgproductie iets, en de grove poriestructuur. Bekijken Vandaag kwam onze oud-stagiaire Debbie hysterisch de redactie op gerend met de vraag of we al […]

07:07 - 04:16
luistertijd 07:07 - leestijd 04:16

Vandaag kwam onze oud-stagiaire Debbie hysterisch de redactie op gerend met de vraag of we al van de BB cream hebben gehoord. Verbaasd keken wij om ‘BB…wat?’. ‘Ja, een nieuw product voor je gezicht dat alles doet: kleur geven en egaliseren, uv-bescherming, hydrateren en anti-verouderend’, vervolgt ze, ‘en het is een grote hype in Korea en op Internet las ik ook dat het booming in Amerika is.’

Als Deb binnen komt rennen, gaan mijn hersens op volle toeren draaien en ik begin ook meteen driftig na te denken wat dit nou weer kan zijn. Echt iets nieuws of weer een geweldige marketinggimmick? Plots realiseer ik mij dat ik vorige week collega Hans had gevraagd een stuk te schrijven over multitasking make-up. Leuk – vooral westerse vrouwen verlangen daar steeds meer naar en geef ze (ons) eens ongelijk: qua formulering is tegenwoordig veel mogelijk en gezien het enorme tijdgebrek waar we aan lijden is het des te meer welkom. Oké, marketing- en economisch technisch is het wellicht niet handig, omdat je dan toch minder producten koopt.

Duitse uitvinding

De BB cream is ooit bedacht door de Duitse dermatologe Christine Schrammek als een product dat littekens en roodheid na een laserbehandeling in toom moest houden. Het had kalmerende effecten en ook kleurtje voor wat camouflage. Wat erin toen in zat: geen idee. Maar er is een heus item over op wikipedia!

Op nog niet duidelijke wijze is het fenomeen BB cream in het Verre Oosten een enorme hit geworden, met name in Korea, waar het vrouwen wordt aangeboden als  een anti-blemisch crème. En waarom, omdat vrouwen in dat werelddeel gemiddeld zeven producten gebruiken en de cultuuromslag naar 1 allesomvattend product insloeg als een bom. BB creams waren al wel verkrijgbaar daar maar niet in de juiste tinten – de dames sloegen er grijs van uit. De producten kwamen uit Europa en waren niet afgesteld op de gelere Aziatische huid.

Garnier herformuleert het oude recept

Garnier introduceert nu ook bij ons een BB cream, de BB cream Miracle Skin Perfector en zegt in de persinformatie dat ze nu het eerste massmarket merk zijn dat een dergelijk product hier op de markt brengt.

Garnier’s crème heeft een 5-in-1 verzorging, zo lezen we. Het egaliseert, maakt stralend, hydrateert 24 uur lang, corrigeert fijne lijntjes en roodheid en heeft uv-protectie. Gelukkig werpt het merk in haar persdossier meteen zelf al de vragen op waarin dit product verschilt van een dagcrème of foundation. Het is anders dag een dagcrème omdat het teintverhelderende kleurpigmenten heeft en het is anders dan een foundation omdat ook een dagverzorging is. Is dit innovatief? Welnee, wij kennen talloze producten inmiddels waarin skincare en make-up worden gecombineerd. Zeker, vooral in het hogere segment zie je dit veel, maar ook in het betaalbare segment kennen wij uitstekende voorbeelden, zoals Total Effects van Olaz en wat te denken van de vele gekleurde dagcrèmes die nu op de markt zijn, zoals toppers van Clarins, Estée Lauder en Bobbi Brown? Ook daarin wordt skincare, make-up en uv-bescherming gecombineerd. En om in foundation-sferen te blijven: ook binnen de UNE lijn van Bourjois is een BB product te vinden. So what’s in a name? Juist ja.

Toch laat Garnier weten dat het niet eenvoudig om in de formulering een juiste hoeveelheid actieve, anti-verouderende ingrediënten (vitamine c, hyaluronzuur, glycerine) te verwerken in combinatie met kleurstof en een relatief hoog uv-filter, en daarin moeten wij het merk gelijk geven. Het vergt formuleringstechnisch wel wat meer inspanning. Meestal moet namelijk een van de peilers toch het onderspit delven, waardoor zo’n product nooit op alle fronten zal stralen. Maar, als we eens goed naar die verzorgende stoffen kijken, zijn het wel heel basale stoffen, waarbij vooral hydratatie in het oog springt met glycerine en hyaluronzuur.

Focus op kleur en huidbeleving

Hard gewerkt is aan de textuur en het huidgevoel van dit product. Er zit een polymeer in dat een soort hydro-gel laagje op de huid vormt waardoor vocht langer in de huid blijft. Verder was een goede kleur belangrijk: de crème komt in een lichte huidtint en in een tint voor de meer Mediterrane huid. Het moesten tinten zijn die perfect aansluiten bij de natuurlijke huidkleuren en bovendien moest de gehele formule niet voelbaar zijn op de huid. Er zijn non coated pigmenten aan toegevoegd op basis van mineralen die zorgen voor een verbeterde egalisering van de huid. Dit roept natuurlijk meteen de vraag op of alle gecoate pigmenten dus geen goede egalisering geven? Waarom worden de mineralen dan eigen gecoat? Wij weten uit de uv filter industrie dat mineralen als titanium en zink gecoat worden om een vrije radicalen reactie op de huid onder invloed van uv straling te voorkomen. Door ze te coaten gebeurt dat niet.

Uit Garniers eigen onderzoek blijkt dat vrouwen het heerlijk vinden dat ze nu geen dagcrème en foundation meer hoeven te mengen, dat het een handige kleine tube voor in de tas is, de glow als stralend wordt ervaren zonder dat je huid gaat glimmen en je ook niet meer meerdere keren per dag je huid hoeft bij te werken.

Wat vind ik ervan?

Ik heb hem zelf al even aangebracht en het eerste dat opvalt, is dat de crème een heel rustig huidbeeld geeft, zonder dat je nou het idee hebt dat je foundation draagt. De substantie lijkt voor mijn toch meer gecombineerde huid aanvankelijk te glanzend maar dat wordt al snel softer. Volgens onze Debbie ziet mijn huid er fris uit met een gezonde glans, lekker dewy noemt ze dat. Helaas neemt na een uurtje de glans wel weer toe en lijkt het soms van dichtbij net of lijntjes juist meer geaccenteerd worden dan mij lief is. Of ligt dat aan de lichtinval? Dunno…..yet. Breng hem in ieder geval niet te dik aan, om een licht plakkerig gevoel te voorkomen. 

Debbie mag van ons vaker de redactie op komen stormen met dit soort leuke berichten. We hadden het persbericht al wel gezien, maar er ging niet meteen een belletje rinkelen. Zo zie je maar….Vanaf 1 oktober 2011 te koop!

Ook nieuw voor je teint:

Lees ook