shop NARS Climax Extreme Mascara Harriet is fan! ‘Een diepzwarte kleur, en met 1 streek heb je al waanzinnig volume. Deze mascara scheelt je tijd!’ Bekijken Onlangs was ik uitgenodigd door Dove om in het laboratorium in Vlaardingen te komen kijken naar een proefopstelling waarmee de afgelopen tijd uitgebreid geëxperimenteerd is om de beroemde formule […]

04:24 - 02:38
luistertijd 04:24 - leestijd 02:38

Onlangs was ik uitgenodigd door Dove om in het laboratorium in Vlaardingen te komen kijken naar een proefopstelling waarmee de afgelopen tijd uitgebreid geëxperimenteerd is om de beroemde formule in de Dove zeep die in de jaren’80 geïntroduceerd werd ook in vloeibare vorm te kunnen gebruiken in de nieuwe douchelijn.

Dove kwam in die jaren’80 met een spraakmakende doorbraak: een zeep waarin hydraterende elementen zaten (een kwart, zoals werd gecommuniceerd) waardoor de huid minder zou uitdrogen en zachter zou blijven aanvoelen. De massmarket was jaloers in die tijd, het was een echt innovatie, en hard nodig ook, want consumenten waren nog altijd verzot op zeep – en trouwens nu nog! De Dove formule bevatte vetzuren ter extra bescherming van de huidbarrière. Voor kenners onder ons: stearinezuur met sodium lauryl  isethionate (geen SLS of SLES maar SLI!).

Het was en is gewoon een feit: reinigende producten wassen ook de zo belangrijke huidbeschermende vetten die van nature op de huid zitten, eraf. Het is dus een nobel streven om als fabrikant ook iets terug te willen geven aan die huid.

Omdat Dove met haar zeep natuurlijk over een uitstekende receptuur  beschikte, lag het voor het merk ook voor de hand om te kijken of er nog meer mee gedaan kon worden. Bijvoorbeeld: waarom ook niet in de doucheproducten verwerken, in vloeibare vorm?

Dat laatste had nogal wat voeten in aarde. Die vaste substantie van de cocktail omzetten naar iets dat vloeibaar blijft zodat het in douchegels verwerkt kan worden, was niet heel eenvoudig. Er werd in Vlaardingen een proefopstelling gebouwd met machines – waaronder pompen en blenders – die moesten garanderen dat de formule niet alleen vloeibaar (viscose) bleef maar ook stabiel geëmulgeerd, onder temperaturen tussen de 6 en 55 C Celsius. Er werd geëxperimenteerd met polymeren en speciale zetmeelvormen om de formule intact te houden.

Maar het lukte, en dat wilde Dove nu toch wel even aan de pers kwijt. Bovenal; de mensen van Dove benadrukten nog eens hoe bijzonder het überhaupt is om die vetzuren in de vorm van stearinezuur in een miscellaire (=zeep) oplossing te krijgen. Maar de ambities van Unilever en in het bijzonder van (en ‘voor’) Dove zijn groot. Men wil in elk segment van de verzorgingsmarkt binnen mass-market met de beste producten komen – qua design en uitstraling en qua formulering.

En ik moet zeggen: ze doen het verdomde goed; ik ken maar weinig andere spelers die voor zo weinig geld zoveel verzachtende kwaliteit leveren. En dan praat ik natuurlijk niet over zware anti-aging claims, want daar doet Dove – gelukkig en heel slim in dit geval – niet aan.

Maar goed, we gaan door. Want was de beroemde zeep tot nu toe een hydraterend product (Hydrateren is het toevoegen van vocht en/of het beheersen van het vochtniveau in het stratum corneum ), voor de nieuwe douchelijn zijn er aan het beroemde concept nog wat elementen toegevoegd waardoor er nu serieus sprake kan zijn van voeden in plaats van ‘alleen’ hydrateren. (Voeden is het versterken of herstellen van een gezonde huidbarrière door absorptie van ingrediënten).

De nieuwe, uitgebreide formule van hydrateren + voeden heeft nu dan ook de naam NutriumMoisture meegekregen. Volgens Dove een unieke combinatie van vochtinbrengende ingrediënten (zonnebloem- of sojaolie en glycerine) en voedende ingrediënten (stearinezuur) vanuit de DEFI technologie (Directly Esterified Fatty Isethionate) uit de bestaande Dove zeep.

Het resultaat wordt nu ‘deeply moisturizing’ genoemd, en men durft te claimen dat de stoffen niet alleen fijn op de huid blijven liggen en zo de barrière beschermen maar zelfs iets door dat buitenste flinterdunne laagje heen gaan, waardoor het effect nog groter is.

Zien en geloven, doe het allebei. 250 ml kost € 2,99, een dubbele verpakking € 5,49. Dat zijn nog eens fijne boodschappen, toch?

Hieronder ook nog een filmpje over de technologie:

Dove NutriumMoisture film

Lees ook:

 

Lees ook