Couperose Douchen en baden Fijn haar Gevoelige huid Gezicht Haar Krullenbos Lichaam Mannen Monique schrijft Parfum Schone huid Vette huid Voor hem Voor hem Vrouwen Zweten

Monique’s favorieten van de maand april 2011

L’Oréal Professionnel Fiberceutic haarmasker

Schreef ik vorig jaar al eens dat er een opkomst is van haaropvullende haarproducten om het volume en de structuur een boost te geven, deze trend zet gestaag voort. L’Oréal Professionnel komt nu zelfs met een haarmasker waarin het woord ‘opvullend’ ook letterlijk in de claim is opgenomen. De naam fiberceutic draagt de combinatie van vezels en farmaceutica in zich. Hiermee verwijst het bedrijf naar de toenemende behoefte van consumenten aan producten met een zware, bijna medische claim en ook de verschuiving in de industrie van productie van puur verwennende producten naar probleemoplossende producten. Fiberceutic is bedoeld voor beschadigd haar dat breekbaar, poreus en futloos is.

In dit product is ook een nieuwe high-tech stof opgenomen die L’Oréal Intra-Cylane noemt. Ik weet niet precies uit welke stoffen dit bestaat, als ik de inci-lijst bekijk, maar de claim is duidelijk: ‘het verstevigt en herstelt de haarvezels intensief. In de persinformatie bij het product lees ik ook dat L’Oréal het zelfs ‘Botox voor je haar’ noemt. Dit wordt niet nader uitgelegd  – eerlijk gezegd snap ik het ook niet, want dit product ontspant niet, zoals Botox wel bij spieren doet, dit product vult juist aan – dus eigenlijk meer wat een rimpelopvullende injectable doet. Volgens de informatie is het resultaat tot 10 wasbeurten duidelijk voelbaar. Wat met ‘tot’ wordt bedoeld, snap ik ook niet. Merk je het dan pas na 10 beurten of merk je het tussen de 1 en 10 beurten en neemt de werking daarna af? Hoe de stof precies in de haarvezel werkt, wordt niet uitgelegd, maar via internet begrijp ik dat de stof het vermogen heeft zichzelf uit te zetten, waardoor de haarvezels dus opzwellen en je haar erdoor dikker en voller aanvoelt.

Het programma is opgebouwd rond een salonbehandeling en een thuisbehandeling. In de salon wordt je haar voorbehandeld met een Force Vector behandeling, speciaal voor breekbaar haar. Daarna krijg je een serum ingemasseerd, echt lok voor lok en dat wordt gefixeerd met een tweede verzorgingsproduct. Na vijf minuten mag het worden uitgespoeld.Ik heb deze salonbehandeling niet ervaren. Wel kon ik aan de slag met het masker voor thuisgebruik. Er is er een voor fijn haar en voor dik haar. Ik koos voor fijn haar.

Het masker in pot van 200 ml bevat eveneens het Intra-Cylane, maar ook een technologie om de stoffen tot diep in de schubbenlaag te krijgen. L’Oréal noemt dit hun Incell-technologie. Ik kon geen informatie vinden over hoe vaak je dit masker gebruikt, maar ik stel me zo voor eens in de week?

Je moet het product op handdoekdroog haar aanbrengen. Persoonlijk vind ik dit altijd lastig, omdat ik onder de douche sta en mijn haar dan afdrogen, masker erin en dan weer onder de douche afspoelen, werkt niet. Dus moet ik eruit en het afmaken in de wasbak, ook niet handig. Toch moet je dit wel doen, omdat het product op droger haar veel beter opgenomen wordt. Zo heb ik het ook ervaren. Mijn haar voelde na 1x al veel veerkrachtiger aan, ik heb na het drogen en bij het stylen dan ook geen stylingproduct meer gebruikt, het viel al natuurlijk mooi en glanzend. Ik merk altijd wel dat mijn haar met sterke verzorgers toch altijd sneller vet wordt, dat wel. Maar dat je minder producten nodig hebt bij het stylen, is zeker een pluspunt – als je van een natuurlijke look houdt.

Het is een fijn masker en voor het bedrag van € 11,95 voor 200 ml is het ook meer dan schappelijk geprijsd. Als ik de prijs even loslaat en alleen naar de kwaliteit kijk, kan ik niet zeggen dat het onovertroffen goed is. Ik heb ook volumegevende maskers van Shu Uemura, en die ervaar ik als net zo goed – maar – die zijn wel een stuk duurder! Enig minpunt vind ik de dunne emulsie in de pot. Je moet het er met je hand uithalen en omdat het zo dun is druipt het zo van je handen af. Niet handig. Je kunt de producten vanzelfsprekend bij de kapper kopen, maar ik zie ook steeds meer online shops die het aanbieden – zelfs de complete salonbehandeling verkopen (aan consumenten).

Sothys Aroma-Sothys Spicey Shower

Sothys is een bekend merk uit het schoonheidsspecialisten circuit. Dit Franse merk maakt fijne belevingsproducten en daar behoort dit doucheproduct absoluut bij! Op de verpakking wordt het een ‘amber-gel’genoemd met kruidige noten die de huid zacht maakt en delicaat parfumeert. Wat bedoeld wordt met een ambergel, weet ik niet. Het heeft wel een amberkleur en de substantie voelt heerlijk romig en ongelofelijk zacht aan op je huid. Als je amber ruikt: ook zo romig en zacht, kun je je er wellicht iets bij voorstellen dan. Maar dat is speculeren.

Naast het uberzachte huidgevoel, ook na het afspoelen blijft dat effect, is de geur fantastisch. Een mix van sinaasappel en kruidnagel, zo zacht, fris en lichtprikkelend. Ik vind het absoluut opbeurend en douchen met dit product is een heel aangenaam moment. 200 ml kost 22 euro, adressen via www.sothys.nl

Uncover Skincare Toner

Deze gezichtstoner maakt onderdeel uit van de fantastische huidverzorgingslijn van Jetske Ultee, de onderzoeksarts cosmetica die ook deel uitmaakt van ons expertteam. Ze heeft deze lijn begin dit jaar uitgebracht nadat ze al vele jaren onderzoek had gedaan naar de werkzaamheid van cosmetica, en de beste stoffen voor daadwerkelijke huidverbetering. Ik vind de toner een fijn product omdat het niet alleen de laatste kleine restjes make-up verwijdert, maar ook omdat ik weet dat het een fijne anti-oxidant cocktail bevat die gezond is voor de huid. Jetske omschrijft het product als een: ‘kalmerende en verfrissende lotion, die effectieve concentraties werkzame stoffen bevat.’ Er zit ondermeer in niacinamide, zoethoutwortelextract, allantoine, evodia rutaecarpa extract. Mijn huid reageert er uitstekend op. Nimmer prikkelend, het huidgevoel is zacht en goed verzorgd en ik kan het ook regelmatig solo gebruiken, dus zonder nachtverzorging, omdat het al verzorgend genoeg werkt. Je sprayt het op een wattenschijfje of gewoon als een nevel direct over de huid. De fles van 150 ml is zuinig in het gebruik. Heerlijk! De prijs van 39,95 is gerechtvaardigd als je weet dat je bij een gecombineerde (of vette huid) huid, op vochtiger dagen al voldoende hebt aan deze spray – zonder extra verzorging. Je kunt haar producten makkelijk online bestellen.

Diptique 34 eau de toilette

Ben je wel eens in de flagshipstore van het geurenhuis Diptique in Parijs geweest – dan weet je hoe het daar ruikt. Ik ben er nog nooit geweest maar ik heb een ongebreidelde fantasie. Het is nu juist de huisgeur die liefhebbers van Diptique zo bijzonder vinden en het huis ertoe aan hebben gespoord om daar wat mee te doen. De viering van het vijftig jarig bestaan was een mooi aanknopingspunt voor een mooie nieuwe geur met dit thema: 34! Vernoemd naar het huisnummer waarop de winkel zetelt de Boulevard Saint German. Parfumeur Romand Kaiser – werkzaam bij Givaudan werd ingeschakeld en hij ging met de bijzondere techniek headspace aan de gang om de geurmoleculen uit de winkel te vangen en om te zetten naar een bruikbaar concept voor parfum.

Ik vind de geur heel erg fijn. Diptique kan nogal zware, uitgesproken geuren maken, deze is lichter, kruidiger, lente-achtig fris en toch zwoel. Er is gespeeld met noten van cassis, groene bladeren, citrus, specerijen, roos, geranium, tuberose, iris, viooltjes, houtachtige elementen, balsems en eucalyptus. Dat is een hele opsomming natuurlijk. Bij opening op mijn huid ruik ik in beginsel een mix van groene blaadjes met balsemachtige wierrook en specerijen, heel licht komt daar een zweem van roos en geranium doorheen en uiteindelijk de poederachtige zachtheid van iris. Het is een fijn androgyn parfum dat niet uitgesproken vrouwelijk of mannelijk is. Het past perfect bij deze tijd van het jaar: voorjaar – als alles nog groen is en knispert en de zon je huid verwarmt. Bekijk de lijn eens goed bij Skins Cosmetics in Amsterdam, er is ook een beeldschone kledingkast hanger met een hart van naar 34 geurende was omgeven door wit porselein. I just love it. Ook online te koop bij Skins.

 Nivea Invisible  for Black & White deo roller

De witte strepen van deodorant in zwarte kleding vond ik nooit het ergst, maar die gele vlekken in je witte kleren? Dat was pas echt een ramp, omdat je het op een gegeven moment er ook door heen zag. De industrie had al braaf een paar jaar een antwoord op het meest makkelijk op te lossen probleem, dat van de witte streep, maar nu lijkt er toch echt een innovatie gekomen te zijn: die de terreur van de gele vlek aanpakt.

Staat in het persbericht stellig vermeld dat gele vlekken gegarandeerd verleden tijd zullen zijn, de claim op de verpakking van de spuitbus is dus een stuk genuanceerder: er wordt niet beloofd dat je geen gele vlekken meer zal krijgen, maar wel een stuk minder snel. Nu ja, dat vind ik al heel wat omdat die gele vlek dus echt het ergste is.

Werkt het ook? Dat vind ik dus gek genoeg moeilijk te beantwoorden. Witte strepen in zwarte tops zie ik inderdaad niet meer, maar zie ik ook geen gore strepen in witte shirts meer? Soms denk ik echt dat dat dus echt zo is. Soms, omdat ik weet dat die vieze gelige vlekken in wit pas na lange tijd ontstaan. Maar ik heb nu al 5 of 6 weken lang die spuitbus gebruikt en de geligheid in de okselzone lijkt dus erg mee te vallen, er dan wel niet te zijn. Dus, werkt het dan toch? Ik weet het niet echt, gek hè, maar toch ben ik tuk op dit product omdat mijn onderbuik zegt dat het werkt, of wel eens zou kunnen werken, daarom ga ik er ook stug mee door. Er is me veel aangelegen om mijn witte tops ook okselwit te houden!

Heel erg blij ben ik ermee dat er nu een roller is. Ik vind alles wat in poedervorm in een spray zit heel erg vies omdat je het toch een beetje inademt en ik ga ervan hoesten. Ik moet dan ook altijd sprayen in een andere ruimte dan waar ik mij op dat moment aankleed, vervelend en onnodig. Dus, hoera voor de roller!! Meer info vind je hier. Note: je zou verwachten dat het supermarkt het ook verkoopt, maar daar heb ik de lijn nog steeds niet gezien, dus ga maar naar de drogist!

Laat me nog even uitleggen waarom dit product zou werken en hoe die gelige vlekken ontstaan (persinfo):

‘De gradatie van de gele vlekken onder de oksels in kleding, heeft te maken met de talgproductie en de hoeveelheid transpiratie per persoon. Hoe meer olie de huid bevat en hoe meer iemand transpireert, des te sneller de gele vlekken zichtbaar worden.

Tijdens het wasproces komen zweet, talg en actieve anti-transpirant ingrediënten (aluminiumzouten) in aanraking met water en wasmiddel. Dit chemische proces zorgt voor een gele afzetting die diep doordringt in de textielvezel. Met iedere wasbeurt verergert de vlek. Dit gaat nóg sneller wanneer er op lage temperatuur gewassen wordt. Voornamelijk katoen is erg gevoelig voor het absorberen van de gele deeltjes. 

Tegen witte strepen: de anti-witte strepen technologie van NIVEA Invisible for Black & White Deodorant lost de aluminium-zouten op en kapselt deze in zodat het residu onzichtbaar is op de kleding. Tegen gele vlekken: de technologie tegen gele vlekken laat een compleet nieuwe formule zien gebaseerd op een anti-vlekverbinding. Deze technologie beschermt de vezels van buitenaf en voorkomt dat de gele afzetting de vezel kan bereiken. De afzetting blijft op de oppervlakte van de kleding liggen en kan hierdoor eenvoudig uitgewassen worden.’

Bekijk ook:

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.