De Engelse krant Daily Mail berichtte onlangs dat er inhoudelijk geen verschillen zijn tussen dure en goedkope shampoos en dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden door de marketing van claim, verpakking en parfum. Om de argumenten kracht bij te zetten werden wel experts van beide ‘kampen’ aan het woord gelaten. Een chemicus in het groene […]

04:33 - 02:43
luistertijd 04:33 - leestijd 02:43

De Engelse krant Daily Mail berichtte onlangs dat er inhoudelijk geen verschillen zijn tussen dure en goedkope shampoos en dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden door de marketing van claim, verpakking en parfum. Om de argumenten kracht bij te zetten werden wel experts van beide ‘kampen’ aan het woord gelaten. Een chemicus in het groene segment legde feitelijk bloot wat er in de gemiddelde shampoo zit, een quote van cosmeticscop Paula Begoun met dezelfde strekking moest de bewering bekrachtigen.

Aan de andere kant werd een woordvoerder van de Cosmetic Toiletry and Perfumery Association aan het woord gelaten die vertelde dat je bij cosmetica ook altijd een ervaring koopt en dat daar ook een prijskaartje aanhangt. Vanuit deze psychologische invalshoek benadrukt de Engelse tricholoog en haarcosmeticafabrikant Phillip Kingsley dat mensen ook geld over hebben voor duurdere shampoos met glossy uitstraling omdat haar symbool staat voor een krachtige seksualiteit en gezondheid– zeker bij vrouwen. ‘Als je haar goed zit, voel je je beter en zelfs aantrekkelijker.’ Daarnaast is hij van mening dat luxere shampoos meer belevingsgenot bieden en ook dat draagt bij aan je gevoel van wellbeing. En tot slot: de gedachte dat je een duur product gebruikt op zich, geeft al een kick.

We hebben ook onze chemicus Lida Schoen gevraagd naar haar mening over de bevindingen in het krantenartikel. Wat verwachten consumenten tegenwoordig van een goede shampoo?

‘De consument heeft verwachtingen op drie niveaus: basaal gesproken moet shampoo je haar schoon wassen; niet te sterk ontvetten (‘more soil than oil’ verwijderen), goed schuimen, oogslijmvlies niet irriteren (lukt helaas vaak niet) en goed uitspoelbaar zijn, ook met hard water. Vervolgens verlang je ook dat je haar na het wassen losser valt en glanst en beter kambaar is. Tenslotte moet ook het uiterste verlangen nog ingevuld worden – waaraan reclame sterk bijdraagt (de droom, wat niets met de kwaliteit te maken heeft) je shampoo moet lekker dik zijn (niet onmiddellijk tussen je vingers doorlopen), lekker ruiken, een mooi kleurtje of parelglans hebben en een ‘werk’stof (bijvoorbeeld kamille, 7 kruiden), waarvan je ‘wonderen’ verwacht.’

– Water (1) (ongeveer 80%), op etiket vaak aqua, Detergent (ongeveer 10%), in de meeste shampoos zit (2) natriumlaurylethersulfaat (Engels: sodium laureth sulphate): goedkoop, huidvriendelijk, schuimt goed en gemakkelijk te verdikken met (3) keukenzout (Engels: sodium chloride, NaCl 3-4%): verdikker. Dat verdikken is belangrijk, niemand wil een waterdunne shampoo en het verdikken van andere detergenten met natuurproducten als bijv. zetmeel en agar geeft problemen met de houdbaarheid (bacteriën zijn er dol op). Zo’n andere (duurdere) groep detergenten zijn de (4) glucosides.
Natriumlaurylethersulfaat wordt gemaakt uit bijvoorbeeld palmolie of kokosolie, de meeste glucosides uit een zelfde olie met zetmeel (bijv. uit maïs): puur natuur! Die schuimen met een mooi, heel fijn schuim, maar is (veel) duurder. Beide grondstoffen zijn mild genoeg voor je huid en je haar om het niet te beschadigen. In de EU moeten alle gebruikte detergenten (bio)afbreekbaar zijn.

Conditioner, zoals siliconen, dimethicone (5) en polyquaternium, laat na uitspelen een dun (antistatisch) laagje achter op het haar, waardoor dit kan glanzen en soepel valt.

Alle ingrediënten met minder dan 1%, hoeven niet in volgorde van percentage op het etiket. Veel voorkomende stoffen zijn:

‘Werk’stoffen, kunnen van alles zijn: (6) kruiden, exotische plantenextracten, dierlijke producten (slakkenslijm), veel ‘natuur’. Bedenk dat de shampoo maar kort op je haar zit, voor het alweer uitgespoeld wordt.

Kleurstof (CI nummers) en/of glycolstearaat voor parelglans (6/7).

Parfum (Engels: fragrance), van goedkoop tot heel duur (8).

Tot slot vragen we ook aan Lida wat zij adviseert om te kopen. ‘Het hangt er vanaf waar je voor gaat: het merk, de reclame met een celebrity of onbekend model met prachtig golvende en dansende TV krullen? Of ben je gevoelig voor glans, het haargevoel, de kleur, de geur, de natuurlijke boodschap? Gebruik vooral je gezonde verstand. Slechte shampoo bestaat (in Nederland) niet. Dure merken die heel veel beloven wel. Zoals die woordvoerder van de Cosmetic Toiletry and Perfumery Association al zei: ‘Bij cosmetica koop je ook ervaring.’

Over dansend haar gesproken: BeautyJournaal’s Monique ging naar Londen en kreeg een superbehandeling de salon van John Frieda:

[media id=101 width=620 height=350]

Wil jij deze film downloaden? Dat kan hier.

Lees ook