Toen Givaudan (een van ’s werelds grootste en leidende geur- & smaakstoffenproducenten) eind juni de nieuwe applicatie voor je iphone “iPerfumer”   lanceerde, was mijn interesse direct gewekt en heb het diezelfde avond nog trots op mijn iphone geïnstalleerd. Een app waarmee je zou kunnen uitvinden welke geuren goed bij je passen en waarmee je ook […]

07:12 - 04:19
luistertijd 07:12 - leestijd 04:19

Toen Givaudan (een van ’s werelds grootste en leidende geur- & smaakstoffenproducenten) eind juni de nieuwe applicatie voor je iphone “iPerfumer”   lanceerde, was mijn interesse direct gewekt en heb het diezelfde avond nog trots op mijn iphone geïnstalleerd. Een app waarmee je zou kunnen uitvinden welke geuren goed bij je passen en waarmee je ook voor anderen dit zou kunnen uitvinden, wat een leuk en goed idee!

Hoe werkt het en wat kan je ermee?

Deze iphone app is gratis te downloaden en te gebruiken om geuren te vinden die bij je zouden passen. Dat klinkt veelbelovend. Bij het opstarten wordt gevraagd je profiel (leeftijd, geslacht, woonplaats) aan te maken en aan te geven welke geurrichtingen en geuren je op dit moment al lekker vindt.

Onder ‘My Ratings’ kun je je beoordelingen steeds terugvinden, wijzigen en toevoegen. Onder ‘Profiles’ heb je de mogelijkheid additionele accounts aan te maken, zodat je ook de voorkeuren van vrienden of familie aan te geven, om de juiste cadeausuggesties bij de hand te gaan hebben: aardig verzonnen!

iPerfumer biedt 3 soorten overzichten:

  1. Top Rated
  2. New Launches
  3. Recommended (personalized recommendations),

 

Top Rated

Het eerste lijstje (‘Top Rated’) is met name vanuit een commercieel oogpunt interessant. Zijn dit de best verkochte geuren wereldwijd, geeft dit aan welke geuren nu het meest in trek zijn? De rating bestaat uit een 5 sterren systeem, dat je als gebruiker steeds zelf mag opgeven. Ik vrees dat het zeker in de beginfase van de applicatie een puur subjectief beeld geeft van wat de huidige iPerfumer gebruikers (mogelijk met wat opstart hulp van Givaudan zelf) hebben ingevoerd. En hoe verleidelijk is het om als marketeer je eigen merken met 5 sterren te beoordelen en die van je concurrenten met 1 ster?

Zo stonden vandaag stonden in de top rated-lijst (op alfabet niet op score):

Oordeel zelf of je deze top-rated terecht vindt!

New Launches

De tweede lijst ‘New Launches’ is mijns inziens interessant als snelle, maar oppervlakkige update voor perfumista’s en professionals om in 1 blik (handig als je bijvoorbeeld zit te wachten op een vertraagde vlucht, zoals ik op dit moment 😉 te checken of er nog nieuwe parfumintroducties zijn die je aandacht trekken. Vervolgens kan je dan de nieuwe geuren verder ontdekken op blogs of real-life.

Personalized Recommendations

Het bijzondere van iPerfumer zou hem met name kunnen zitten in de derde lijst ‘Recommended’. Nog extra aangezet door de titel ‘Personalized recommendations’ heb ik hoge verwachtingen van de suggesties die iPerfumer voor mij in petto heeft. Als ik de parfums bekijkt die iPerfumer mij aanraadt, spreken weinig parfums me hiervan aan. Waarom zijn 4 van de 10 suggesties allen YSL Paris line extensions (Paris Roses Enchantees, Paris L’Eau de Printemps, Paris Roses Des Vergers en Paris Roses des Bois)? Waarom zijn bijna alle suggesties bloemig, terwijl ik vrijwel nergens florals (bloemachtige parfums) heb aangegeven of met 5 sterren heb bekroond? Ook kan het geen commerciële reden hebben voor Givaudan: zover ik weet zijn al bijv de 4 YSL parfums door IFF parfumeurs gecreëerd. Iets te kort door de bocht vrees ik, mogelijk nog een optimalisatie te maken?

Database

De informatie die per geur wordt geboden bestaat uit de essentiële onderdelen:

–   Naam en merk,  Foto van de fles,  Jaartal van introductie, Feminine/male/unisex, Geurfamilies (first, second, third)

Ik vrees echter dat het een gemiddelde consument weinig houvast biedt, als je als enige informatie over een geur de geurfamilies op 3 niveaus (top, hart, base) leest.. bijvoorbeeld over Narciso Rodriguez For Her: Chypre, Floral, Musky. Als geurexpert of parfum professional geeft dit zeker een beeld, als consument erg weinig.

Meer dan 4000 geuren

In de database van iPerfumer staan meer dan 4000 geuren, claimt Givaudan. Hoewel dat een aardig aantal is, miste ik helaas de meeste van mijn favoriete parfums, waarschijnlijk omdat deze meer tot het exclusieve en soms niche segment behoren. Ik ben dan ook verwend door het gebruik van de (betaalde) Michael Edwards database “Fragrances of the World” waar bijna 10.000 geuren met uitgebreide informatie te vinden zijn. Ook de op internet gratis toegankelijke database Osmoz (van Firmenich, collega/concurrent van Givaudan) biedt (nu nog) meer volledige informatie en is lang niet zo afhankelijk van de (willekeurige) input van consumenten. Ik kan me zo voorstellen dat Firmenich de rijkdom van Osmoz nu ook snel via een app zal aanbieden om de zoekende parfumkoopster uitgebreider de helpende hand te bieden (en aan zich te binden).

 Wat vind ik er van?

Givaudans idee om een Iphone app te ontwikkelen als hulp bij het kiezen en kopen van parfums, vind ik prijzenswaardig. Maar als gebruiker valt de applicatie me tegen. Met name de oppervlakkige informatie per geur, de afhankelijkheid van de toevallige scores van andere consumenten en naar ik vermoed de wat eenzijdige wijze van advisering (vermoedelijk alleen op basis van vergelijkbare geurfamilies van de voorkeuren die je tevoren zelf hebt aangegeven). De lijsten met ‘New Launches’ en ‘Best Rated’ is vooral voor professionals aardig als snelle update, maar biedt geen extra informatie die je uit je reguliere bronnen niet zou hebben.

Tenslotte had ik verwacht (en gehoopt) dat iPerfumer de informatie over je voorkeuren en locatie ook zou gebruiken om je te wijzen op verschillende verkooppunten, parfumaanbod en/of aanbiedingen bij je in de buurt. Mogelijk dat dit later wordt toegevoegd? Begrijpelijk overigens dat Givaudan (als onafhankelijke leverancier) zijn handen niet kan en wil branden aan informatie die een of meerdere van zijn klanten zou bevoordelen of promoten.

“What women want”

Richard Otto (blog Mobile Marketing NL) maakt een mooi bruggetje naar de film “What women want”. In deze film speelt Mel Gibson de hoofdrol als reclamemaker en kan in zijn hoofd horen wat vrouwen denken. Zo kan hij met precies daarop afgestemde reclamecampagnes exact inspelen op wat vrouwen willen. Mogelijk hoopt Givaudan door lang genoeg de input van vrouwen te volgen straks ook te weten hoe vrouwen willen ruiken.

Al met al vind ik deze app een goed idee, maar helaas niet heel waardevol in gebruik. Waarschijnlijk heeft Givaudan er op dit moment meer aan dan de gebruikers ervan. Ik hoop dat iPerfumer 2.0 snel volgt en meerwaarde biedt?

 

Bekijk ook deze YouTube over de launch van IPerfumer in Londen.

 Tanja Deurloo

Lees ook