Lees het rijtje maar eens mee….. Schoonheidsspecialisten en visagisten: ze hebben zeer bruikbare kennis paraat, vooral over de huid zelf, maar als het om degelijke productkennis gaat, worden ze vooral en soms ook alleen maar geinformeerd door de producenten zelf. Ze baseren zich op hun informatie en als het even kan, zal je ook gestimuleerd […]

04:27 - 02:40
luistertijd 04:27 - leestijd 02:40

Lees het rijtje maar eens mee…..

Schoonheidsspecialisten en visagisten: ze hebben zeer bruikbare kennis paraat, vooral over de huid zelf, maar als het om degelijke productkennis gaat, worden ze vooral en soms ook alleen maar geinformeerd door de producenten zelf. Ze baseren zich op hun informatie en als het even kan, zal je ook gestimuleerd worden het product te kopen omdat ze daar zelf ook een zakcentje aan over houden. Niets mis mee, maar een goede helikopterview over de zin en onzin van cosmetica zou deze beroepsgroep op de opleidingen nog wel bijgebracht kunnen worden.

Dermatologen: zijn integer opgeleid als genezers van jouw zieke huid, maar hebben over het algemeen zeer weinig kaas gegeten van cosmetica. Gelukkig groeit het legertje dermatologen in Nederland wel langzaam maar gestaag dat interesse heeft in cosmetica en er ook wat van af begint te weten. De standaard regel die men placht uit te spreken dat het allemaal per definitie onzin is, begint al een beetje aan kracht in te boeten. Sterker zelfs, in navolging van celeb-dokters in de USA komen ze ook hier nu met hun eigen potjes vol romig geloof. Er is immers ook heel lekker geld aan te verdienen.

Bekende mensen of wel celebrities: helemaal niet (nooit!) geloven. Zien ze er zelf atijd spic ’n span uit, is dat vooral te danken aan het legertje mooimakers dan hen omringd om de droom intact te houden. De gemiddelde celeb weet werkelijk niet meer dan jij.

Winkelverkoopsters: je mag er bij een goede parfumerie vanuit gaan dat ze adequate productkennis hebben, maar daar blijft het dan ook bij. Hun doel is zoveel mogelijk omzet maken voor de baas (of voor zichzelf). Niets op tegen, maar onafhankelijk advies en gedegen kennis van de huid wordt ontbeerd.

Advertenties: vaak een slechte bron voor onafhankelijk advies. Adverteerders in deze branche zijn rasmarketeers en verstaan het woordspel tot in de finesses. Je wordt verleid iets te lezen en te geloven wat er niet eens letterlijk staat. Bovendien lappen veel producenten echte eerlijkheid over claims aan hun laars. Mag ook, omdat de wetgeving dat toelaat, en controle-organen menen ook wel iets beters te doen te hebben dan het controleren van claims.

Websites: umpf…..werkelijk wereldwijd zijn het aantal sites waar je werkelijk zinnige informatie kunt krijgen op maar een hand te tellen. Wereldwijd! Lucky you, dat een van die sites notabene in Nederland te vinden is *wink*

Tijdschriften: geen enkel magazine komt onder de macht van de adverteerder uit, en staat anders wel onder druk van het machtige verkoopapparaat bij zo’n uitgever. Je weet dus genoeg…..

Vrienden: vrienden kunnen je altijd vertellen wat ze heerlijk en geweldig vinden, maar het is en blijft een persoonlijke mening. Jouw huid en alles wat daarmee samenhangt kan wel heel anders reageren. Wat voor een ander werkt, kan voor jou wel een drama zijn….

Wetenschappers: ah leuk! Ze zijn een zeer bruikbare bron van informatie, maar wees alert, want ook wetenschappers zijn altijd maar gespecialiseerd in deelgebieden. Het zijn over het algemeen specialisten, geen generalisten – die je in deze branche zeker wel nodig hebt omdat het zo’n veelzijdige branche is (ga maar na – het richt zich op chemie, psychologie, marketing, antropologie, farmacie, voedingsleer, design…..). Het geeft ook maar weer eens aan waarom niemand,  echt niemand je die top tien van de beste producten kan voorschotelen. Helaas.

De Amerikaanse The beauty Brains geeft nog wat leuke tips als je op het punt staat een nieuwe uitgave te doen en je nog zoekt naar overtuiging:

1.  welke motivatie ligt eraan ten grondslag dat de persoon jou dat product wil adviseren? Wordt eraan verdiend?

2. hoe weet die persoon wat zij of hij weet? waar komt de kennis vandaan? wetenschappelijke tests, studie, praktijk of een mening gebaseerd op jarenlange ervaring? dat laatste kan nog wel eens doorslaggevend zijn voor je.

3. wat weet deze persoon over jou, je huid, je voorkeuren? in deze industrie draait alles om maatwerk.

4. je bent uiteindelijk zelf je beste raadgever. gebruik je zintuigen: voel, ruik, kijk, luister….smeer…..en geniet:-)

Lees ook