Droge huid Gevoelige huid Gezicht Grove porien Pigmentvlekken Schone huid

Uit big data van Google blijkt een mega trend: het masker!

redactie, Corine
Geschreven door redactie, Corine

Beauty introducties ontstaan steeds vaker uit Big Data gegevens

Maskers zijn de laatste jaren wereldwijd steeds populairder geworden, aldus Google. Noem het gerust een globale trend. In dit artikel zoomen we in op de inzichten van internetgigant Google op het gebied van deze trend. Want het is verrassend wat je allemaal kunt afleiden uit zoektermen. Big data verklaart!

Zoektermen als basis

Google heeft onlangs een rapport gepubliceerd over beauty trends, waarin de wensen en behoeften van consumenten in drie grote wereldmarkten in kaart zijn gebracht: de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan. Hiervoor onderzocht en vergeleek Google de meest gebruikte zoektermen in de periode van september 2014 tot september 2016 op het gebied van beauty. De zoekterm ‘maskers’ bleek een belangrijk thema te zijn, hetgeen betekent dat dit beauty product meer en meer de aandacht en interesse van consumenten wereldwijd heeft.

Wereldwijde verschillen

De masker trend vindt zijn oorsprong in Azië, in het bijzonder in Japan. De laatste jaren heeft de trend zich razendsnel wereldwijd verspreid. Google licht toe: “Maskers hebben een stevige plek veroverd op de Japanse beauty markt in de laatste vijf jaar. We zagen in deze periode ook een gestage toename van de trend in de Verenigde Staten en in Frankrijk, maar meer recent is de populariteit van maskers in deze twee maskers rap toegenomen. In Japan zelf is de trend inmiddels over zijn hoogtepunt heen en zien we de interesse van consumenten naar maskers langzaam aan afnemen.”

Top-3 huidproblemen

Het Google rapport brengt niet alleen de masker trend in beeld, maar ook de onderliggende huidproblemen die consumenten ertoe brengen om via Google naar maskers te zoeken. In zowel de Verenigde Staten als Frankrijk behoren acne, mee-eters en een vette huid tot de top-3 problemen van consumenten die Googlen naar maskers, terwijl in Japan de top-3 bestaat uit acne, pigmentatie en een gevoelige huid.

Overigens staat het hydrateren van een droge huid in Frankrijk en de Verenigde Staten op de vierde plaats. In Japan maken consumenten zich als vierde vooral zorgen om het krijgen van een donkerder huid en pigmentvlekken.

Favoriet in de VS: ‘aard-ige’ maskers

Trends die hun oorsprong vinden in Japan, zoals maskers met houtskool, hebben inmiddels een stevige voet op Amerikaanse bodem gezet. Ook voor cleansers op basis van houtskool zal het niet lang meer duren tot deze een ware hit worden. Google: “In de Verenigde Staten tonen consumenten via Google meer en meer interesse in ‘aard-ige’ – of beter gezegd earthy – maskers met onder meer houtskool, klei en modder. Deze maskers worden het meest toegepast in het bestrijden van de top-3 huidproblemen, aangezien ze goed zijn in het verwijderen van overtollig vet en vuil.”

  • Tip: Lees hier Gerti’s review over Hannah’s Cleansing Clay

Franse consument peelt liever

In Frankrijk daarentegen, ligt de focus meer op het verwijderen van dode huidcellen, dan op het reinigen van de huid door vet en vuil te verwijderen. Google: “Consumenten zoeken vooral naar peelings en peelende maskers voor de top-3 huidproblemen die qua zoektermen gerelateerd wordt aan de masker trend.”

  • Tip: Lees hier Corine’s review over de 24K Gold Peel-Off Mask

Meer lezen over maskers op BeautyJournaal? Klik dan hier.

Bron 

Over deze schrijver

redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.

2 reacties

  • tsja….de wondere wereld van big data, het gaat er ook niet om wat nieuw is bij big data, maar waar op dit moment consumentenbehoeften liggen;-)

  • Maskers zin toch niks nieuws. Ik zou eerder zeggen heel erg jaren 80, zeker de kleimaskers. Peelings, vitamine boosters. Dat is het nu. Sheet maskers misschien, die zijn hot.

Reageren