Babor_PR_NL_728x90
Psychologie Zakenpraat

Vrouwen die in de trein hun make-up doen zijn ‘lelijk’

redactie, Corine
Geschreven door redactie, Corine

Aldus Japans vervoersbedrijf Tokyu

De Japanse overheid maakt zich hard om vrouwen meer en meer deel te laten nemen aan de arbeidsmarkt. Je zou dan verwachten dat diezelfde overheid zich onthoudt van het vernederen van vrouwen die hun best doen carrière te maken en to have it all. Echter…

Niet ‘netjes’ om te make-uppen in de trein

Tokyu Corporation, een privaat vervoersbedrijf, heeft onlangs een commercial geproduceerd die doordrenkt is van seksisme, als je het ons vraagt. In de commercial wordt gesuggereerd dat het niet ‘netjes’ is om make-up aan te brengen of bij te werken in de trein.

In de betreffende commercial zie je twee vrouwen in een relatief lege treinwagon hun lipstick en mascara aanbrengen. Vervolgens mompelt de onopgemaakte actrice Sawa Nimura: “Women in the big city are all beautiful. But they can be ugly sometimes.” De 30 seconden durende commercial sluit af met de boodschap: “Please do not put on make-up on the train.”

Heeft een vervoerder dit recht wel?

“Ik kan nog begrijpen dat het vervoersbedrijf me vraagt om geen make-up aan te brengen in de trein, omdat het make-up poeder wellicht op de grond dwarrelt en zo de trein smerig maakt. Of omdat andere passagiers last hebben van de geur,” aldus een Japanse Twitter gebruiker in reactie op de commercial. “Maar het bedrijf heeft geen enkel recht om me te vertellen of ik mooi ben of lelijk.”

Kyodo News Agency citeert in een nieuwsbericht een andere Twitteraar: “Van andere passagiers heb je veel meer last, zoals dronkaards.”

Etiquette in het openbaar vervoer

De commercial maakt deel uit van een bewustwordingscampagne van het vervoersbedrijf, waarin passagiers worden gewezen op etiquetten in het openbaar vervoer. In andere video’s wordt het passagiers afgeraden om hun smartphone te gebruiken op het platform, wachtend op de trein, of om voor te dringen om de trein in te komen.

Beauty in TrainOndanks de vele reacties op social media, is Tokyu Corporation niet van plan de commercial terug te trekken. “We hebben meer positieve reacties ontvangen dan negatieve,” zegt Masayuki Yanagisawa, woordvoerder van Tokyu.

Let Women Shine?!

Ondanks campagnes van de Japanse overheid, zoals “Let Women Shine”, waarbij vrouwen worden aangemoedigd om aan het werk te gaan, helpen dergelijke commercials het land niet in de ontwikkeling naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Tel daar nog bij op de recente uitspraak van de Japanse rechtbank dat getrouwde vrouwen hun meisjesnaam niet meer mogen gebruiken – ook niet op het werk – en je begrijpt dat het niet goed gesteld is met Japan. Dit zien we trouwens terug in de Global Gender Gap Report van het World Economic Forum, waarin Japan op plaats 111 van de 144 landen staat. Dat is 10 plaatsen lager dan vorig jaar.

Nederland staat overigens op plaats 16. Dat maakt de kans een stuk kleiner dat Nederlandse vrouwen in de trein binnenkort op overeenkomstige wijze worden gekleineerd. Gelukkig maar.

Bron

Over deze schrijver

redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) is maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie, en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.

Reageren