Insmeren met SPF voortaan weer een feestje!

06:52 - 04:07
luistertijd 06:52 - leestijd 04:07

SnappyScreen: de revolutionaire manier van SPF aanbrengen

Het aanbrengen van zonnebrandlotion is vaak een lastig klusje, waarvoor je op z’n minst zo lenig moet zijn als een slangenmeisje, of een extra paar handen tot je beschikking moet hebben. Stel je eens voor dat je jezelf niet langer in allerlei bochten hoeft te wringen om je te beschermen tegen schadelijke UV-straling.

SnappyScreen

Het bedrijf SnappyScreen heeft een oplossing voor bovengenoemd probleem. Met een automatische zonnebrandapplicator wil het bedrijf een ware revolutie teweeg brengen in de manier waarop we onze zonbescherming aanbrengen.

Stel je eens voor…

Je stapt in een cabine, je selecteert de zonbeschermingsfactor van je keuze (SPF 15, 30 of 40) en tikt je lengte in. Vervolgens bedekt een fijne nevel je van top tot teen, waarbij een roterende basis garant staat voor een gelijkmatige verdeling van de nevel. Binnen niet meer dan 10 seconden! Als het nemen van voorzorgsmaatregelen om huidkanker te voorkomen altijd zo makkelijk zou zijn, dan weten we zeker dat niemand voortaan nog het insmeren overslaat. En dat is precies waar Kristen McClellan, de oprichtster van SnappyScreen, op hoopt.

Het moet toch makkelijker kunnen?!

“Mijn zus was altijd erg slecht in het aanbrengen van zonbescherming,” zegt de 25-jarige Amerikaanse McClellan. “Op vakantie moest ik altijd zeker een uur op haar wachten en na dat uur kwam ze nog steeds tevoorschijn met witte strepen op haar lichaam.” Nadat haar zus op een dag wanhopig verzuchtte: “Het moet toch makkelijker kunnen…” had McCellan een ingeving. Misschien dat het mogelijk was om spray tan te vervangen door een product dat bescherming biedt tegen de zon. En zo was een zaadje geplant van een idee dat zou uitgroeien tot een heus bedrijf.

Elevator-pitch op de universiteit

Tijdens een elevator-pitch evenement op de Universiteit van Cornell, waar McClellan op dat moment een eerstejaars was, bracht McClellan het idee voor het eerst onder de aandacht van een breder publiek. Ze was altijd al ondernemend ingesteld en met een beetje hulp en begeleiding van de universiteit wist ze vervolgens het eerste prototype van de SnappyScreen te ontwikkelen. Een prototype dat absoluut voorziet in een behoefte in de wereld van zonbescherming.

Onhandig of onpraktisch

Uit recent onderzoek van Consumer Reports blijkt dat 53% van de Amerikanen nooit zonbescherming gebruiken. Velen vinden het onhandig of onpraktisch. En toch… wordt er gek genoeg wel veel zonbescherming aangeschaft in Amerika. De verwachting is dat de zonbeschermingsmarkt in 2020 een omzet genereert van 11.1 miljard Amerikaanse Dollar.

“Daar zit dus de leemte… omdat iedereen zonbescherming aanbrengen verschrikkelijk onhandig vindt,” zegt McClellan. “Het gaat er niet alleen om zonbescherming toegankelijker en laagdrempeliger te maken, maar vooral ook om het beter aan te brengen.”

Ook de moeilijk te bereiken plekjes worden bedekt

Het SnappyScreen systeem bedekt het gehele lichaam met zonbescherming, inclusief de moeilijk te bereiken plekjes, zoals onderarmen en de achterkant van je nek, waardoor het aanbrengen van zonbescherming minder ‘gedoe’ is. Als je eenmaal de SnappyScreen ervaring hebt gehad, wil je nooit meer terug naar met de hand insmeren, aldus McClellan.

Een SnappyScreen cabine op Aruba.

Vals gevoel van bescherming

Een van de grootste issues bij bescherming tegen schadelijke UV-straling – en bovendien een issue dat McClellan uitgebreid heeft besproken met dermatologen tijdens het ontwikkelen van de SnappyScreen – is het valse gevoel van goed beschermd te zijn na slechts één keer insmeren. Vakantiegangers denken vaak dat in de ochtend insmeren voldoende is om de hele dag beschermd te zijn, maar dat is zeker niet het geval.

“Regelmatig opnieuw insmeren is een must,” zegt Ronald Moy, arts en vice president van de Skin Cancer Foundation. “Zonbescherming dient 30 minuten vóór blootstelling aan de zon te worden aangebracht en daarna tenminste iedere 2 uur, of direct na zwemmen of zweten.”

SnappyScreen maakt insmeren een feestje

McClellan hoopt met haar SnappyScreen het aanbrengen van zonbescherming ook vooral leuk te maken, zodat mensen met plezier opnieuw langskomen voor een nieuw laagje zonbescherming. Momenteel wordt het apparaat bij diverse vier- en vijfsterren hotels in Amerika en het Caribisch gebied uitgetest. Luxe hotelketens, zoals het Four Seasons, installeren momenteel de Snappy Screen cabines, bij wijze van service voor hun hotelgasten. En tot nu toe naar tevredenheid. McClellan: “Wat we merken is dat mensen die voor het eerst de SnappyScreen gebruiken, meteen vragen wanneer ze terug mogen komen voor een tweede ronde.”

“Het is een creatieve aanvulling op de dienstverlening rondom ons zwembad en onze gasten zijn er dol op,” zegt Michael Newcombe, manager van het Four Seasons Hotel Los Angeles in Beverly Hills. “De SnappyScreen geeft gasten een beleving van luxe, terwijl ze zich gelijktijdig beschermen tegen de zon.”

Entertainment voor de kids

Volgens McClellan stellen hotelgasten het op prijs dat het hotel meedenkt in zonbescherming. En bovendien dat de SnappyScreen een stukje entertainment biedt voor kinderen. Deze ‘entertainment’ is inclusief touchscreens, een interactieve video en een verkoelende mist. Een van McClellans favoriete momenten was toen ze een stel opgewekte kinderen in de rij zag staan om de SnappyScreen te mogen gebruiken. “Dat is de droom van iedere dermatoloog,” zegt ze lachend.

Maatwerk

SnappyScreen verkoopt de cabines rechtstreeks aan hotelketens, die op hun beurt zelf bepalen of ze het aanbieden als een gratis service, of dat gasten kunnen betalen met hun creditcard of een speciale SnappyScreen prepaid-kaart. Of dat de dienst op de hotelrekening wordt bijgeschreven. Dit maakt maatwerk mogelijk. Het bedrijf levert bovendien de bijbehorende zonbescherming; een alcoholvrije spray op basis van oxybenzone, die geen schade toebrengt aan zwemkleding.

SnappyScreen in je achtertuin

Inmiddels hebben ook wildwaterparken, country clubs, openbare zwembaden, stranden en particulieren interesse getoond in Snappy Screen. McClellan: “Ik kreeg onlangs nog de vraag om een SnappyScreen in iemands achtertuin te installeren.”

Tot nu toe zijn er 10 cabines geplaatst in de Verenigde Staten en het Caribisch gebied, met nog eens 50 cabines in de planning voor volgend jaar. McClellan: “We willen de manier waarop mensen met zonbescherming omgaan veranderen. Mensen weten eigenlijk wel dat ze zich beter en vaker moeten insmeren. Als wij dit wat leuker en eenvoudiger kunnen maken en er daarmee voor zorgen dat mensen zich beter beschermen tegen de schadelijke effecten van de zon, dan is dat een enorme winst.”

Bron

Lees ook