En de term anti-aging raakt uit

05:04 - 03:02
luistertijd 05:04 - leestijd 03:02

Skincare trends wereldwijd: organic en beautytools

Experts voorspellen een grote wereldwijde groei voor skin care, veroorzaakt door opkomende internationale markten, nieuwe product- en ingrediëntinnovaties en bovendien een toenemend besef van het belang van een gezonde huid bij consumenten.

Hoe groot is groot?

Volgens cijfers verzameld door onderzoeksbureau Trefis zal er in 2016 ongeveer US$ 121 miljard omgaan in de skin care markt. In 2020 zal dit bedrag naar verwachting 154 miljard bedragen.

Analyse van onderzoeksbureau Euromonitor toont aan dat consumenten wereldwijd ongeveer US$ 15 aan skin care besteden per jaar per persoon, vergeleken met US$ 10 voor haarverzorgingsproducten. De verwachting is dat de komende vijf jaar een derde van de opbrengsten in de beauty industrie valt toe te schrijven aan skin care. Landen als Asia en China, waar skin care enorm in opkomst is, zullen hier een grote bijdrage aan leveren.

Gezichtsverzorging met stip op één

Gezichtsverzorging staat zonder enige twijfel met stip op één in de skin care markt. Het neemt tenminste 65% van de markt voor zijn rekening, gevolgd door lichaamsverzorging, zonbescherming, handverzorging, ontharingsproducten en make-up removers.

Onderverdeling claims

Onderzoeksbureau Datamonitor heeft onderzoek gedaan naar de onderverdeling in claims, waar consumenten wereldwijd belang aan hechten bij de aanschaf van een skin care product. Dit leverde het volgende resultaat op:

INCI-lijstjes opschonen

Uit bovenstaand overzicht van claims blijkt dat wereldwijd meer dan de helft van de consumenten waarde hecht aan natuurlijke of organische ingrediënten. Vooral in Amerika is het voor consumenten belangrijk dat producten geen ‘onnodige’ ingrediënten bevatten, zoals chemische toevoegingen, parabenen of vulstoffen. Of met andere woorden: de INCI-lijst moet worden opgeschoond.

Volgens onderzoeksbureau Nutrition Business Journal groeit de natuurlijke en organische skin care markt momenteel sneller dan de skin care markt in zijn geheel. Populaire merken zijn RMS Beauty, Tracy Martyn, Seventh Generation, JR Watkins en 100% Pure.

Wil je weten wat natuurlijk en organisch nu precies inhoudt? Lees dan hier het artikel van Hans.

Nieuwe kijk op anti-aging

Anti-aging gaat tegenwoordig niet meer alleen om het aanpakken van rimpels, maar ook om het bestrijden van een droge huid, oneffen teint, hyperpigmentatie en donkere cirkels onder de ogen. Verrassend genoeg concludeerde onderzoeksbureau Euromonitor onlangs dat het merendeel van de consumenten van 60 jaar en ouder helemaal geen producten met anti-aging claims gebruikt. Slechts een derde van de ondervraagden gaf aan in de afgelopen drie maanden een anti-aging product te hebben gebruikt.

In 2014 was het nummer één skin care merk in de Verenigde Staten een anti-aging merk: Olay Regenerist van Procter & Gamble. In dat jaar bedroeg de omzet van Olay ongeveer US$ 103 miljoen.

Ook BeautyJournaal heeft een nieuwe kijk op anti-aging. We noemen het active aging. Lees hier ons artikel over deze nieuwe trend. Of klik hier voor active aging inspiratie.

Aziatische innovaties

Trends in de Aziatische landen wijken af van de skin care trends in de Westerse landen. Daar waar in de Aziatische landen de focus ligt op het voorkomen van huidschade, ligt in het Westen de focus vooral op het repareren van huidschade. Azië is ook de bakermat van de facial sheet mask trend. Een trend die momenteel in Amerika en Europa ook razend populair begint te worden.

Volgens Euromonitor zal het segment facial sheet masks tot 2018 met tenminste 6% toenemen, daar waar het gehele skin care segment in deze periode naar verwachting met 4% zal groeien.

Schoonheidsspecialiste Su Chen testte onlangs voor BeautyJournaal facial sheet masks. Lees haar review hier. Of lees hier de review van tester Gerti, die zich eveneens op deze Aziatische innovatie stortte.

Slangengif en witmakers

In Azië zijn producten die bestaan uit meerdere stappen en bijzondere ingrediënten, zoals slangengif en witmakers, razend populair. En ook producten met claims die zich vooral op hydratatie richten doen het goed. Het Westen neemt ook deze trends over met de lanceren van producten als NARS’ Pure Radiant Tinted Moisturizer en Murad’s Hydro-Dynamic Quenching Essence.

Volgens Euromonitor zal de Aziatische consument verantwoordelijk zijn voor 75% van de absolute groei van de skin care industrie tot en met 2019. Voor deze Aziatische consument zijn anti-aging claims erg belangrijk, gevolgd door teint verhelderende of corrigerende claims.

What’s next?

Nu de grote spelers op de skin care markt niche en natuurlijke skin care merken opkopen, is de verwachting dat we de komende jaren veel nieuwe unieke merken zullen zien. Aanvullend zullen ook de tools voor thuisgebruik (zoals sonische reinigingsborstels) steeds beter en effectiever worden. De opkomst van nieuwe technologieën, zoals DNA-tests en draagbare huidmonitoren, kan een nieuwe dimensie toevoegen aan zelfonderzoek.

BeautyJournaal signaleerde al eerder dat beauty tools hot zijn. Lees hier ons artikel.

Bron

Lees ook