Beauty is in the eye of the beholder.

02:19 - 01:23
luistertijd 02:19 - leestijd 01:23

Eigenlijk ben ik heel erg blij met de uitkomsten van dit wetenschappelijk onderzoek  dat afgelopen vrijdag gepubliceerd werd in Current Biology. Schoonheid, een gezicht dat wij mooi vinden, aantrekkelijk vinden, past niet in de mathematische format die chirurgen en cosmetisch artsen er graag bij pakken om een uiterlijk op te frissen.

Schoonheid is meer dan genen, het is voorkeur door levenservaring

Ze verlaten zich graag op een mathematische balans, een symmetrie, een wiskundige formule. Zo’n rekenmodel is natuurlijk fijn als houvast in een ingewikkeld vak als dat van de schoonheidsdokter, maar nu blijkt toch dat het een ondergeschikte rol speelt. Wat er toe doet, is levenservaring – de fijne momenten, de positieve, mooie gevoelens die wij eerder in ons leven ervaren hebben – met mensen waarop we verliefd waren. De perfecte hoofd-neus-kin verhouding ten spijt.

Vergeet de wiskunde formule

Het idee dat onze genen dicteren wat we als een schoonheid ervaren en wat ervoor zorgt dat we die vrouw of man willen trouwen en onze voortplanting veilig willen stellen met nakomelingen, staat op losse schroeven. Je weet wel, die volle lippen, de juiste heup-tailleverhouding, de brede schouders, een gave huid, symmetrie in het gezicht…….

De impact van mensen waarop je verliefd werd

Uit het nieuwe onderzoek zou blijken dat het misschien voor de helft mee telt of we iemand mooi vinden of niet. Het idee van mooi zijn wordt ook heel erg ingekleurd door onze persoonlijke ervaringen met mensen. ‘ Als gelukkige, gezonde mensen aardig tegen ons zijn, versterkt dat de aantrekkingskracht van opgewekte en vitale types.’

Het gaat om onze persoonlijke voorkeuren, veel meer dan om standaard bepaalde maten, en de interactie met mensen. Hoe aardiger we iemand vinden, hoe groter de kans dat we die uiterlijke persoonskenmerken ook als aangenaam/mooi beschouwen.

Beauty is in the eye of the beholder

Let dus goed op wat je doet als je overweegt je gezicht te laten bijwerken, volgens gestandaardiseerde formats. Je unieke kenmerken kunnen je juist zo aantrekkelijk maken voor de ander. Beauty is in the eye of the beholder.

Zo is het altijd geweest. Thank god.

Lees ook