Openheid rond geurstoffen, om vertrouwen te winnen en angst voor allergenen weg te nemen

04:44 - 02:50
luistertijd 04:44 - leestijd 02:50

SC Johnson gaat als eerste bedrijf voortaan alle ingrediënten van geurstoffen die ze in hun producten gebruiken vermelden. Dit kan ideaal zijn voor mensen met geurstof allergie, en voor hen die bevreesd zijn voor geurstoffen in cosmetica.

Bedrijfsgeheimen

Op de ingrediëntenlijst van flesjes parfum en eau de toilette staat al decennia lang het ingrediënt ‘parfum’ vermeldt, in de meeste gevallen een verzamelnaam voor zo’n tien tot vijftig chemische bestanddelen die niet nader genoemd hoeven te worden, omdat ze ‘bedrijfsgeheimen’ zijn. Mengsels waarvan fabrikanten niet willen dat hun concurrenten de precieze samenstelling weten. Wettelijk gezien hoeven fabrikanten dit geheim ook niet prijs te geven. Het woord ‘ parfum’ volstaat.

Maar dat is aan het veranderen. SC Johnson, een groot Amerikaans bedrijf dat onder meer talloze schoonmaakproducten maakt, is van plan om voortaan de ingrediënten van de door hen gebruikte parfums in de producten bekend te maken. Eerder maakte Clorox, een Amerikaans bedrijf dat onder meer cosmetica en schoonmaakmiddelen maakt, bekend om voortaan de allergenen die ze gebruiken in hun parfums te vermelden.

Anne M. Steinemann

Weet wat je op je lijf smeert: allergenen

Dit is goed nieuws. Voortaan weten consumenten welke chemicaliën ze op en rond hun lijf verspreiden. Aangezien veel ingrediënten allergenen zijn, is het belangrijk dat we ze kunnen identificeren. Ruim 30 procent van de Amerikanen heeft last van hoofdpijn en/of huidirritatie door de parfums die in tal van huishoudelijke producten worden verwerkt, zo bleek uit een onderzoek uit 2009 van Anne M. Steinemann, een deskundige op dit gebied.

Een parfum informatielijn

SC Johnson gaat in eerste instantie de ingrediënten vermelden van de parfums die ze gebruiken in hun luchtverfrissers – spuitbussen, oliën, kaarsen en gels. Ze komen op de website van het bedrijf te staan en daarnaast kunnen Amerikaanse klanten vanaf komende lente een speciaal telefoonnummer bellen voor meer informatie. In een later stadium wordt de informatie wereldwijd beschikbaar. Het gaat om producten waar meer dan 0.9 procent parfum in wordt gebruikt. Is er minder dan 0,9 procent parfum gebruikt, dan vermeldt het bedrijf de tien belangrijkste ingrediënten.

Fisk Johnson, de directeur van het bedrijf wil op deze manier het vertrouwen van consumenten terugwinnen. “Als je wil dat consumenten je vertrouwen, dan moet je geen geheimen hebben”, zo zegt hij. “Mensen denken het ergste als je informatie achterhoudt.”

Het recht om te weten wat er in zit

Het bedrijf staat overigens al enige tijd onder druk, door onder meer organisaties als het Amerikaanse Women’s Voices for the Earth, een organisatie die schadelijke chemicaliën in alledaagse producten wil aanpakken. Deze organisatie verzamelde 50.000 handtekeningen en dringt er op aan dat bedrijven de chemische ingrediënten in hun producten bekendmaken.

Een van de redenen dat bedrijven tot nu toe de ingrediënten van de door hen gebruikte parfum niet willen prijsgeven, is dat ze in de meeste gevallen de parfums niet zelf maken en zelfs niet bezitten. Ze kopen ze van andere producenten. SC Johnson moest dan ook met hun toeleveranciers rond de tafel gaan zitten om de benodigde informatie te verkrijgen. Alhoewel de parfummakers hun geheimen willen beschermen, zien ze steeds meer in dat consumenten het recht hebben om te weten wat er in de parfum zit.

Stacy Malkan

Nieuwe transparantie leidt tot nog minder allergenen?

De meeste bedrijven stellen dat ze al lang geen schadelijke chemicaliën meer gebruiken. Toch wordt verwacht dat de nieuwe transparantie er toe zal leiden dat producten nog veiliger zullen worden. Stacy Malkan, die een organisatie voor veilige cosmetica leidt, stelt dat er uit een test uit 2010 bleek dat er nog veel allergenen werden gebruikt in parfums. “Veel van die ingrediënten worden nog steeds gebruikt”, zo zegt ze. “Als er echter meer informatie beschikbaar komt, zullen consumenten bedrijven gaan dwingen ze niet meer te gebruiken.”

Malkan hoopt dat in de nabije toekomst alle ingrediënten gewoon op de verpakking worden vermeld. In Europa is het overigens al verplicht om allergenen te vermelden. “Het is lastig om vijftig ingrediënten op een etiket te vermelden”, zegt Malkan. “Maar misschien verminderen de fabrikanten daardoor de hoeveelheid chemicaliën die ze gebruiken en gaan ze parfums maken die minder schadelijke ingrediënten bevatten.”

Bron

Lees ook