Er is nog veel verwarring onder de consumenten

02:58 - 01:46
luistertijd 02:58 - leestijd 01:46

Het verschil tussen natuurlijk en biologisch is voor veel mensen nog altijd niet duidelijk. NATRUE, een non-profit organisatie voor natuurlijke cosmetica, heeft in het Europees Parlement in Brussel uitgelegd dat driekwart van de vrouwen wel weet dat er een verschil is tussen natuurlijke en biologische ingrediënten in cosmetica, maar dat slechts een derde echt weet wat dat verschil precies is. NATRUE onderzocht dit omdat ze wilden weten wat consumenten precies verwachten van natuurlijke en biologische cosmetica. Ze wilden de wensen van de consumenten beter leren begrijpen en ook een oplossing bieden voor de grote verwarring die er nog steeds heerst over natuurlijke en biologische cosmetica.

Veel consumenten hebben geen idee

Het onderzoek maakte duidelijk dat er inderdaad een hoop verwarring is. Zo werd aan consumenten gevraagd of het water dat wordt gebruikt in natuurlijke en biologische cosmetica gecertificeerd moet zijn of dat water sowieso al biologisch en natuurlijk is. Uit de antwoorden bleek dat de meeste consumenten dat niet wisten. Moet er bronwater, mineraalwater, kraanwater of gefilterd water worden gebruikt?  Zo bleken consumenten op de meeste gebieden niet echt te weten wat natuurlijk natuurlijk en biologisch biologisch maakt.

De ingrediëntenlijst

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 89 procent van de consumenten bij aankoop van cosmetica oplet of er schadelijke ingrediënten in zitten. Zo’n 87 procent let op ingrediënten die allergieën kunnen veroorzaken, 86 procent kijkt of een product geparfumeerd is en 51 procent wil een recyclebare verpakking. Van de ondervraagden wil 79 procent alleen producten met natuurlijke ingrediënten. Een iets kleiner percentage hecht belang aan alleen biologische ingrediënten.

Verschil in wensen en behoeften

Ook is er nogal wat verschil tussen de Noord-Europese landen en de landen rond de Middellandse Zee.

Zo blijkt dat consumenten uit Noord-Europa denken dat biologische cosmetica zachter, puurder en authentieker is. Ze letten ook meer op de ingrediënten, de samenstelling, de geur en de kleur. Consumenten uit de landen rond de Middellandse Zee letten eerder op de verpakking, hoe lang een product bewaard kan worden en de veiligheid. Ze zijn ook gevoeliger voor marketingcampagnes.

Geen echte regelgeving

“Aangezien er nog steeds geen échte regelgeving is die bepaalt welke cosmetica ‘natuurlijk’ en welke ‘biologisch’ is, gaan consumenten af op wat ze zelf denken. De cosmetica-industrie werkt nu zelf aan een pakket regels, maar dat is minder streng dan de regels die wij hebben opgesteld”, zegt Julie Tyrrell, Director van NATRUE.

Lees het complete artikel over het onderzoek hier.

Bron

BeautyJournaal tip! Shop hier de prachtige biologische huidverzorging van het Finse merk Madara. Neem echt eens een kijkje;-)

BeautyJournaal tip! Het Franse plantaardige cosmeceutical merk Novexpert is sindskort ook bij ons te koop. Lees Monique’s uitgebreide artikel erover.

Lees ook