Geurengoeroe Erik Zwaga: is dit het zusje van White Linen?

04:23 - 02:37
luistertijd 04:23 - leestijd 02:37

Hoe lang was het ook al weer geleden dat Estée Lauder een blockbuster had? Na de top of flops van het very big geïntroduceerde Beyond Paradise (2003) en dito Sensuous (2008) is het huis de risico’s meer gaan spreiden: dus heel veel variaties op geliefde geuren en edities speciaal ontwikkeld voor de Arabische markt, zoals Wood Mystique (2011), Amber Mystique (2013). En zowaar een echt onverwacht succes, want in eerste instantie neergezet als eenmalige zomerverassing: Bronze Goddess (2008), was zo geliefd dat het concept in 2011, 2012, 2013 en dit jaar werd voorgezet. Geurengoeroe Erik Zwaga vertelt.

Arizona Muse….
De belangrijkste vraag tijdens de parfummeeting ten kantore van Estee Lauder was waarschijnlijk: hoe krijgen we vrouwen weer massaal aan één parfum? De uitkomst: door een ode op de vrouw te lanceren. Iets meer gespecifieerd: de moderne vrouw.
Het werd, na het consulteren van diverse ‘model predictors’ een jonge schone waarvan de carrière sinds 2011 in een sneller vaarwater terecht was gekomen: Arizona Muse. De een: ‘Jongens kijk even goed naar haar achternaam, die symboliseert eigenlijk perfect het idee van het concept’. De anderen: ‘Verdomd, stom als we deze originele toevalstreffer laten liggen’.

De heldin van haar eigen leven
En hier volgt dan de officiële berichtgeving van Estée Lauder: ‘Modern Muse is strong and confident, enhanced by her own intrinsic femininity and individual style. She is the heroine of her own life, always following her own instinct. She is an independent spirit who possesses a natural magnetism that draws people in, inspires them with her smile, and speaks to them without saying a word. She is memorable, a force of creative energy, a true inspiration to others’.

Wat ruik ik eigenlijk?
Het gebeurt tegenwoordig steeds vaker: een compositie is niet opgebouwd uit traditionele top-, hart- en basisnoten. Modern Muse creëert een ‘duale impressie’ met twee contrasterende akkoorden: jasmijn en hout.

Jasmijn en hout
Dit klinkt natuurlijk mooi, maar technisch kan het helemaal niet. Het is een kwestie van de zwaarte van geurmoleculen. Citrusnoten zijn licht en vervliegen dus het snelst, bloemen zijn iets zwaarder. Hout, musk, vanille en al die andere ‘basic instinct’-ingrediënten beklijven het langst. En deze volgorde ruik je dus in Modern Muse.

Je krijgt eerst een ontmoeting tussen zoet-zonnig mandarijn en honingfrisse kamperfoelie. Het effect hiervan is een vrolijke ongedwongenheid geplaatst in een zonnige cirkel. Hierom groeien twee jasmijnsoorten naar elkaar toe: twee extracten van Arabische jasmijn. Waaronder de China absoluut-variant. Volgens Lauder een ‘noviteit in parfum’.
Helaas ruik ik dit niet. Ik ruik wel een enorme bloemig-frisse jasmijn die geen animaal, maar wel een licht-sensueel ondertoontje heeft. Het wordt opgeroepen met bloemen: tuberoos en lelie. En ik ruik patchouli, niet zozeer aards, maar meer fris gewassen, en proper. Hierdoor krijgt de geur iets ‘cleans’, wat je tegenwoordig veel ruikt in parfums.

Mooi: de rustgevende kant van jasmijn
Wat ik mooi vind: aan Modern Muse ruik je goed hoe rustgevend en toch zinnelijk jasmijn kan werken. Ook mooi: de verradelijke eenvoud, want de geur heeft meerdere lagen (transparant weliswaar) in zich die je in eerste instantie niet direct waarneemt. Je kunt het typisch Estée Lauder noemen – een complexe fruitige bloemigheid.

Alleen bestaat het gevaar dat ze op elkaar gaan lijken. Modern Muse had dus voor mij ook een nieuwe variatie van Pure White Linen (2007) kunnen zijn. Of de geur uit 1996 die zich tot moderne klassieker heeft ontwikkeld: ‘Pleasures goes Jasmin’.

Elegant, maar niet zo Bold and the Beautiful als de klassieke Lauder-parfums. Maar meer office dan evening wear. Ik zie een toekomst voor me, voor Modern Muse: Modern Muse Chic (2014). Gevolgd door… Modern Muse Holiday, Modern Muse Country’s Getaway, Modern Muse from Paris… nou dan ook Modern Muse from New York.

Ze zijn voor mij in lijn met Yves Saint Laurent Manifesto (2012) en Boucheron Place Vendôme (2013).

Nieuwsgierig geworden naar dit parfum, of ken je het al? Je shopt het voordelig hier online.

Lees ook