Ondanks de crisis groeit dit segment – een gesprek met keurmerk NaTrue

07:22 - 04:25
luistertijd 07:22 - leestijd 04:25

Een keurmerk geeft jou als consument houvast dat je een serieus plantaardig cosmeticaproduct koopt. Bekende keurmerken zijn BDIH en Eco-cert. Maar het meest interessante eco-natural keurmerk op dit moment is NaTrue.

Drie sterren

Het is niet alleen het nieuwste, maar vooral ook het meest uitgebreide keurmerk, waarbij bij  met 3 verschillende sterren-ratings wordt gewerkt. Hierdoor mag je soft-eco zijn, maar ook super hardcore-eco, en de echte fans van natuurcosmetica geeft dat een steuntje in de rug. Want zeg nou zelf, tussen een vegetariër en een veganist zit ook nog een wereld verschil, hoewel ze beide plantjes eten.

Steggelende keurmerken

NaTrue bestaat sinds 2009 en dat ging niet zonder slag of stoot, zo schreef ik al eerder, vanwege de geduchte concurrentie van nog een twintigtal keurmerken in dit segment. In het kader van ons groene najaar vond ik het dan ook tijd om weer eens een update te geven. Er zijn immers steeds meer plantaardige cosmeticamerken die het NaTrue keurmerk dragen. Ik had een e-mailconversatie met Shoko Furuno, de Regulatory and Scientific Manager bij NaTrue.

Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen het NaTrue keurmerk, is er veel veranderd sinds de oprichting?

De criteria zijn altijd in beweging, onlangs hebben we nog nieuwe stoffen toegelaten tot de lijst, we kijken daar zorgvuldig naar omdat we een kritisch keurmerk zijn. Verder zijn we nog altijd aan het evangeliseren in de wereld, om nog meer cosmetica merken en grondstofproducenten kennis te laten maken met ons keurmerk. Zo zijn we nu in gesprek met Bulgaarse bedrijven. Onlangs hebben we ook Thaise merken met NaTrue kunnen certificeren en we zijn bezig met de Japanse markt. Er is zelfs een NaTrue website in het Japans gekomen. Wereldwijd hebben we nu 24 certificeerders, partijen die ons keurmerk mogen toekennen aan merken.

Hoe groot is NaTrue nu in Europa?

We zijn heel populair in Duitsland en Duits sprekende landen. Maar ook Scandinavische en Italiaanse bedrijven werken nu met NaTrue. Het label wordt steeds bekender in Oost-Europa, waar onder in Polen en in Kroatië. Meer dan 3000 producten van 130 merken wereldwijd dragen nu ons keurmerk. En we zijn begonnen met een pr-campagne om ook de naamsbekendheid te vergroten bij consumenten. We verspreiden folders en posters in het Engels en het Duits.

Wat is het verschil tussen NaTrue en andere aanbieders van keurmerken?

Het grootste verschil is dat wij echt samenwerken met grondstofproducenten en ook gezamenlijk naar nieuwe grondstoffen en bewerkingen van grondstoffen binnen onze richtlijnen zoeken. Hiertoe werken wij ook samen met het Fraunhofer Institute in Duitsland. Wij zijn nu bezig met de ontwikkeling van een geheel nieuwe wasactieve stof uit biologische landbouwafval. Dit project staat beter bekend als Organic for Surfactant (O4S). We verstrekken dus niet alleen keurmerken. Je kan dus ook lid worden van onze organisatie zonder dat je het keurmerk wilt hebben, maar omdat je met ons samen wilt werken aan nog betere en nieuwe natuurlijke cosmetica en grondstoffen.

Hoe groot is de groene eco markt nu in Europa?

We kennen de cijfers van de Duitse markt, daar gaat nu 950 miljoen euro om in dit segment, en er is meer dan 10% groei. De cijfers komen van de Naturkosmetikbranchenkongress. Dit segment groeit overal in Europa, ondanks de crisis. Consumenten worden steeds huiveriger voor stoffen die mogelijk hormoonverstorende effecten hebben. De weg naar het groene segment is dan een logische weg. Een Duitse NGO ontwikkelde recent de app TOXFOX, het bracht een enorme beweging op de been.

Massaal protest tegen Nivea

Zo protesteerden meer dan 75 duizend mensen tegen het gebruik van hormoonverstorende stoffen door Beiersdorf. Dit werd onlangs bekend gemaakt door Organic-market.info. Het is echt een grote beweging die gaande is, een trend die niet meer te stoppen is. Consumenten worden steeds beter geïnformeerd. Men krijgt steeds meer behoefte aan producten waarin natuur, beauty en aandacht voor het milieu samenkomen. Onder die druk kunnen wij ook verder groeien, en ook aan consumenten laten zien waar wij voor staan.

Is dit segment momenteel vooral op het plantaardige gericht of speelt duurzaamheid in brede zin een rol?

Ik ben een milieuwetenschapper en voordat ik bij NaTrue terechtkwam heb ik veel duurzaamheids- en milieustudies onderzocht. Het is een complex geheel. Onder duurzaamheid vallen zoveel zaken, die op zich ook weer kunnen conflicteren met elkaar. Je kunt verschillende richtingen kiezen in hoe duurzaam je wilt zijn/ondernemen, het is altijd een persoonlijk keuze: wat ziet men zelf als het probleem waarvoor een oplossing moet komen?

Welke keuze maak je…

Neem bijvoorbeeld de uiting van lokaal geproduceerde producten. Dit klinkt goed, maar het doet weer niets voor eerlijke handel of de ondersteuning van kleine boeren in derde wereldlanden. Proberen alle milieuproblemen op te lossen is onmogelijk. Dat geldt ook voor NaTrue. Wij focussen op kwalitatief hoogwaardige, plantaardige producten voor consumenten die ook zo eerlijk mogelijk verkregen zijn. Hoe meer terreinen je wilt afdekken, hoe minder je uiteindelijk bereikt. Onze klanten doen zelf al veel in hun communicatie: aan sociale en zakelijke duurzaamheid.

Let NaTrue ook op de CO2 voetafdruk van haar klanten?

Dit is echt ingewikkeld, het gaat er niet alleen om dat bedrijven duurzaam ontwikkelen en besparen op milieuvervuilende zaken, ook de consument heeft hierin een rol. Sterker nog, de grootste voetafdruk wordt pas gemaakt nadat een product gekocht is. Er wordt veel (warm) water gebruikt bij cosmeticaproducten. Misschien gaan we nog wel meer focus hier op leggen bij consumenten.

Stimuleren jullie het gebruik van bioplastics door je klanten? We zien het nog erg weinig namelijk in cosmetica….

Bioplastic kan een deel van de totaaloplossing betekenen, maar we zijn er nog lang niet. Het is namelijk niet erg ‘ kies’  om voedingsmiddelen, waar de wereld toch al een tekort aan heeft, te gebruiken om er plastics voor cosmetica van te maken. Denk ook aan de kwestie met biodiesel. En hoe duurzaam is het om planten bijvoorbeeld uit Brazilie over te brengen naar China om er verpakkingen van te maken voor producten die in Europa verkocht worden? Er moet veel lokaler gekeken worden.

Alleen bioplastics uit afval is eerlijk…

Maak bioplastics uit landbouwafval afkomstig uit Europa – voor de Europese markt. Wat we nu in samenwerking met het Fraunhofer Instituut doen is veelbelovend. Ik wil ook benadrukken dat het veel belangrijker is dat verpakkingen oplosbaar en herbruikbaar zijn. Verpakkingen zullen we in de nabije toekomst meer aandacht van ons gaan krijgen.

Ook leuk om te lezen bij NaTrue:

Bekijk hieronder ook nog een filmpje over de TOXFOX app in Duitsland:

 

Lees ook