Fijn haar Haar

De waarheid over haargroeimiddelen, door Hans Diks

Het BeautyJournaal-team
Geschreven door Het BeautyJournaal-team

De fabels en de feiten op een rij…

Je hoort het weleens: “Ik heb een Bad Hair Day”. Dat betekent meer zoals “mijn haar zit niet goed”. Het betekent ook dat je op die dag niet goed in je vel zit. Op dat gevoel speelt de markt voor haarverzorgingsproducten in én zeker de markt voor haargroeimiddelen. De markt voor haargroeimiddelen is reusachtig en het vreemde is dat haargroeimiddelen waarvan de Consumentenbond al in 2003 beweerde dat ze niet werkten nog steeds op de markt zijn..

Twee medisch bewezen middelen en een toestel

Tot nu toe zijn er maar twee middelen die geneeskundig bewezen hebben te werken, te weten: Minoxidil en Finasteride (Propecia). Het bewezen toestel is de thuislaser met de naam HairMax Lasercomb (in Nederland onder de naam HairPlus Laserkam). Daarnaast zijn er honderden producten waaronder lotions, shampoo’s, vitamines, etc. die beweren haarverlies te stoppen en splinternieuwe haren te laten toenemen.

Wat is ‘medisch bewezen’

Medisch bewezen is een product dat onafhankelijk en dubbelblind is getest met gebruikmaking van een placebo (nepmiddel).

Het probleem met medisch niet bewezen producten

Ik zal nooit stellig beweren dat medisch niet bewezen artikelen niet werken maar het probleem is dat in veel van die onbewezen middelen stoffen zitten die allerwegen te krijgen zijn en waarvoor geen recept benodigd is. Zijn al die middelen dan charlatanerie? Daar nu zit het probleem, omdat er in die middelen stoffen zitten waarop geen alleenrecht meer kan worden verkregen zal niemand de uitgaven betalen en de inspanning aanpakken om een eventuele werkzaamheid te bewijzen. Als dan bewezen wordt dat het middel wel werkt kan een ieder het direct kopiëren. Er is dan dus geen droog brood meer aan te verdienen. Een voorbeeld hiervan is Minoxidil van Upjohn. Niet veel nadat de FDA in de Verenigde staten Minoxidil erkende als een werkend middel was het patent verlopen en ging iedereen het product namaken.

Voller haar door haarverdikkende shampoo

Ook die producten zie je de laatste tijd veelvuldig in de winkels liggen. Die werking is heel simpel te verklaren. Tijdens het wassen vormt er zich een laagje (van onder andere collageen) om de haren waardoor het haar in diameter dikker wordt. Bij de navolgende wasbeurt met een normale shampoo is dat resultaat weer weg.

Shampoo en lotions met vitamine B-complex

Het klopt dat vitamine B-complex vereist is voor haar- en nagelgroei maar dan wel verkregen uit etenswaren of voedingssupplementen. Extern vitamine B-complex kan bijgevolg nooit bij de haarfollikel aankomen. Als die vitamine zo diep in de huid zou kunnen penetreren, spreken we van een medicijn en als dusdanig onderworpen aan strenge toelatingseisen.

Waar moet je op letten!

Hierbij een aantal woorden waarmee de promotie voor onbewezen producten gepaard gaat.

  • Geheim recept
  • Gevonden op de hoogste top van de Himalaya
  • Eeuwenoud recept
  • In drie maanden weer glanzend haar
  • Verbeterde doorbloeding
  • De werkzame stof weer ontdekt
  • Klinisch bewezen
  • Bewezen in een ziekenhuisomgeving
  • Dermatologisch getest
  • Bevordert splinternieuwe haargroei
  • 90% succes
  • Etc, etc….

Het verschil

In de Verenigde Staten moet je claims met betrekking tot de werkzaamheid van een product staven. Kortelings nog is een fabrikant van een haargroeimidde,l dat niet bewezen was, veroordeeld tot enkele miljoenen boete. In de negentiger jaren kregen zelfs de grote cosmeticahuizen gedonder met hun reclame-uitingen en verpakkingen. Een voorbeeld hiervan is: “Dringt krachtig door in de huid” De FDA oordeelde heel eenvoudig dat als het beweerde waar was de desbetreffende middelen onder de geneesmiddelenwet hoorden en dat het product dus aan de vereiste medische onderzoeken moest worden onderworpen.

De schoonheidsmiddelen industrie

Dat heeft de schoonheidsmiddelen industrie in die periode miljoenen gekost om alle promotie en alle verpakkingen aan te passen want ze wilden leverancier blijven van schoonheidsmiddelen en niet onderdeel worden van de geneesmiddelenindustrie. Hier in Nederland mag je echter nog steeds beweren. Ik citeer hier een promotie: “Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat na twee maanden aanwenden van (naam product) bij 90 % het haarverlies verminderde en bij 80 % de haargroei toenam”. Afgezien van het feit dat dit rekenkundig niet klopt, is dit niettemin wel een forse claim. 90% waarvan? 80% waarvan? Haarborstels, tandenborstels, muizen? Of mensen? Oh ja, het product geeft ook nog meer volume. Een bonus dus.

Bezint voor ge begint

Voordat u een product koopt, denk dan goed na over de beweringen met betrekking tot dat product. Echt, een product dat bewezen heeft te werken hoeft geen gebruik te maken van die claims. Die zie je terug in het acht uur nieuws zoals bij Minoxidil en Propecia gebeurde. Ook de dagbladen zullen er redactioneel over berichten.

Deze informatie wordt je aangeboden door Hans J.Diks, journalist en oprichter van het haarnieuwsplatform Haarproblemen.

Lees ook:

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

3 reacties

Reageren