Gezicht Make-up

Hetzelfde product in Europa en de VS? Of toch niet?

Dankzij de globalisering van de cosmeticabranche zijn nu steeds meer kleine merken in Europa/Nederland verkrijgbaar die eerst alleen fysiek uit de Verenigde Staten gehaald konden worden. Ook komen er mondjesmaat Japanse merken en trends de markt op, via de VS. Een  merk wil zijn afzetmarkt vergroten en wij consumenten willen meer keus en willen ook genieten van de vele leuke producten die elders te krijgen zijn. So far so good.

Een concern als Estée Lauder, en alle merken die hieronder hangen, doet dit natuurlijk al decennia. De enige reden om een Estée product in de VS te kopen is de prijs en het assortiment: om een of andere reden worden cosmeticacollecties in de VS volledig tentoongesteld en verkocht – ook als het merk uit Europa komt ( denk L’Oréal Paris) en krijgen wij in Europa een mini collectie in de winkelschappen. Er wordt dus voor de Europese consument bepaald wat voor hem/haar geschikt is en wat hij/zij hier mag kopen. Bloed irritant vind ik dat. Met als gevolg dat ik mijn cosmetica aankopen hier in NL beperk tot het hoogstnodige en me te buiten ga als ik 1x per jaar in de VS verblijf. Ik wil zelf bepalen wat ik kies uit het assortiment, welke kleur en bovendien wil ik er niet tweemaal zoveel voor betalen als in de VS.

Dus a. het assortiment is veel groter in Amerika, b. de kleurkeuze ( foundation bijvoorbeeld) is veel uitgebreider en c. de prijs is veel lager. Blijkbaar is het motto voor de Europese consument: wat de gek er voor geeft?

De Ever-lijn van L’Oreal

Zo heeft L’Oreal Paris een fantastische haarlijn in de VS te koop die hier niet verkocht wordt en ook niet gaat komen. Ja, ik heb er naar geïnformeerd. De Ever- lijn. Zonder sulfaten, zouten en andere harsh ingredients. Kijk maar eens hier. En waarom komt de lijn niet hier? Ik kreeg er geen antwoord op. Nou, ik zou ongeveer naar de winkel hollen als het hier verkocht zou worden.

Nog een voorbeeld:  Maybelline make-up. Een prachtige foundation lijn, Fit Me. Hier moeten wij in Nederland weer op wachten (ligt vanaf oktober in de winkel), terwijl het in de VS allang te koop is.

Kleur verwarring

Toch kan er ook een nadeel zitten aan de overzeese shoppen, zo ondervond ik onlangs. Een exact hetzelfde product van een merk kan in de VS totaal anders zijn dan in Europa.

Voorbeeld 1: Ik had uit Texas een favoriete Clinique mascara meegenomen, de High Impact Curling Mascara. (Deze blijft onberispelijk zitten ook al zweet je, je een ongeluk. Geeft goed volle wimpers en is er toch makkelijk af te halen met warm water). Mijn oude mascara was op, dus hoera, ik kon aan de nieuwe beginnen. Tot mijn verbazing bleek deze heel anders dan ik gewend was: er kwam nauwelijks mascara op mijn wimpers, hoe vaak ik ook met het borsteltje erover heen ging. Niks geen volume. En na een zweterige training zat er allemaal mascara stukjes rondom mijn ogen. Bizar! Een identiek product uit de VS en NL, maar toch geheel niet hetzelfde van samenstelling.

Voorbeeld 2: Mijn favoriete Estée Lauder Double Wear liquid concealer, ooit uit de VS gehaald, was op. Er was een aanbieding bij Douglas in Nederland, dus ik haal een nieuwe, met hetzelfde kleurnummer. De verpakking was anders, maar dat kan gebeuren en vernieuwing ben ik alleen maar voor. En ja hoor, de kleur was veel lichter dan mijn oude exemplaar en hij leek iets dunner van substantie, minder dekkend.

Kortom: ik voelde me twee keer bekocht.

Nu is het zo dat bijvoorbeeld een bedrijf als Coca Cola zijn flesjes in verschillende werelddelen laat bottelen en je dus minieme smaakverschillen krijgt vanwege het water dat gebruikt wordt. Een Estee Lauder product dat in de VS verkocht wordt zal ook daar, of in de buurt, gefabriceerd worden. Idem met bijvoorbeeld een Clinique product. Als het in NL verkocht gaat worden, zal het in Europa gemaakt worden.

Maar moet dat betekenen dat de samenstelling en de werking geheel anders gemaakt wordt onder het mom van: aanpassen aan de lokale markt? En wie bepaald dan wat de  lokale markt wil?Ik wil en verwacht hetzelfde product, met dezelfde werking (en het liefst met dezelfde prijs!) ongeacht waar ik het koop.  En daar ben jij als lezer het vast mee eens……

Lees ook:

Lees ook:

Harriet’s shopping avontuur in de VS

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

9 reacties

  • Beste Rani, schapruimte in een winkel is beperkt daarom kiest men altijd voor kleuren en producten die het best verkopen. Het kost merken geld om in een winkelschap te mogen liggen, dus een merk wil haar centen die ze daarin investeert wel in bepaalde tijd terugverdienen. De keus is dan snel gemaakt omdat de witte huiden nog altijd in de meerderheid zijn.

    Maar ik ben het volstrekt met je eens! Ik zou zelfs nog liever zien dat er mengmachines in winkels komen zodat iedereen haar eigen kleur kan maken.

    Heb je al eens geprobeerd jouw kleur online te kopen? Vaak is er online veel meer aanbod. Laat het ons weten, anders zoeken we met je mee of gaan we de fabrikant vragen!

    Succes, Monique

  • Mee eens! Wie bepaalt bijv. welke foundation goed is voor de Nederlandse consument. En beseffen ze wel hoeveel soorten huidkleuren er in Nederland zijn? Voor mijn medium huidskleur met gele ondertoon bestaat er in NL geen goede foundation voor. De Maybelline fit me in 210 is perfect voor mij. Maar kan die nergens krijgen. Zeer frustrerend voor de consument.

  • Ik heb de Everpure shampoo gekocht tijdens mijn vakantie in Frankrijk. Had achteraf spijt dat ik er niet meer van gekocht had, maar zag op de site van online drogist dat het daar verkrijgbaar is! Het is inderdaad zalig spul

  • De EverPure lijn komt dus wél naar Nederland. Ben heel benieuwd nu, dankzij jouw artikel. Ga ze zeker proberen.

  • het zijn interessante vragen, ik ga ze maar eens neerleggen bij de NCV. hebben jullie nog meer vragen hieromtrent, dan neem ik die meteen mee.

  • Misschien moeten ze de markt toegankelijker maken (internet/ webshops) zodat wij in Europa kunnen kopen wat wij willen! Met normale prijzen, dan!

  • Heel herkenbaar. Heb het voor het eerst meegemaakt toen ik de reviews van Paula Begoun aan de Europese cosmeticaproducten probeerde toe te passen. Tot mijn verbazing zag ik ook verschillen in de INCI lijsten. Voor mij voelt het ook niet echt fijn – wie bepaalt wat “conform de EU maarkt”? En de verschillende prijscategorieën geven mij ook geen prettig gevoel.
    Binnen de voedingsindustrie is het ook een beetje zo geloof ik – er bestaan de vele variaties van bijvoorbeeld een “smaak van Chinese gerechten” afhankelijk van in welk land ze worden verkocht 😉

Reageren