Een van de voordelen van ons vak is de directe samenwerking met inspirerende parfumeurs. Zo liepen mijn collega Isadora en ik vorige week door de straten van Florence op weg naar het atelier van de parfumeur Lorenzo Villoresi. Het was week de van de beroemde parfumbeurs in Florence. Lorenzo zou je kunnen omschrijven als een […]

05:06 - 03:04
luistertijd 05:06 - leestijd 03:04

Een van de voordelen van ons vak is de directe samenwerking met inspirerende parfumeurs. Zo liepen mijn collega Isadora en ik vorige week door de straten van Florence op weg naar het atelier van de parfumeur Lorenzo Villoresi. Het was week de van de beroemde parfumbeurs in Florence.

Lorenzo zou je kunnen omschrijven als een echt ambachtelijke neus, die werkt in een klassieke stijl geïnspireerd door de traditionele parfumerie van eind 19de eeuw en begin 20ste eeuw.  Hij maakt een mix van de oude, klassieke parfumerie en de moderne parfumerie van deze tijd. Zijn atelier is (heel vervelend 😉 gelegen aan de Via de Bardi, dichtbij de beroemdste brug van de stad Florence, de Ponte Vecchio.

Een kakofonie van geuren

Bij Via de Bardi aangekomen lopen we de smalle grijze stenen trappen op, die door honderden jaren voetstappen zijn uitgesleten. Het doet nog niet vermoeden dat we straks binnen zullen gaan in een waar paradijsje op de bovenste etage. Bij de laatste trap komen de geuren je al kleurrijk tegemoet. Het is een kakofonie van vele natuurlijke en synthetische ingrediënten door elkaar, een herkenbare mix zoals je die ook ruikt bij andere grote parfumhuizen als IFF, Givaudan en Drom.

Na een hartelijk ontvangst komen we binnen in de werkkamer van Villoresi. Een kamer met schuine wanden en vele vele bruine laboratoriumflesjes op planken. In de open werkkamer van Villoresi staat zijn gehele collectie parfums; om hebberig van te worden. Een levensgroot schilderij van de elegante Italiaanse grootmoeder van Lorenzo kijkt je vriendelijk aan. Het uitzicht over de rivier de Arno is adembenemend prachtig: we kunnen ons levendig voorstellen dat dit je inspireert en tot betoverende parfums leidt!

Zoeken naar de laatste geurlaag

Lorenzo Villoresi zit achter zijn bureau. Of we meteen zijn nieuwste creatie willen ruiken. Het parfum is nog niet helemaal af, Lorenzo zoekt nog naar de laatste extra laag, het typische dat een parfum zo herkenbaar ‘Lorenzo Villoresi’ maakt. We ruiken een lichtvoetiger parfum dan je van hem gewend bent. Een transparante geur van witte bloemen, wat Osmanthus en een aldehydische ‘lift’. Het is bijvoorbeeld veel lichter dan Teint de Neige, het alom geliefde poederachtig knuffelparfum. Vanachter zijn bureau pakt hij steeds nieuwe bruine flesjes, neemt een geurstrookje en doopt het in het flesje. Wat ruik je? Vind je het passen bij het parfum? Denk je dat het nieuwe parfum zo meer gelaagdheid krijgt? We ruiken gardenia, jasmijn, orchidee, nieuwe spannende houtsoorten.

Het nieuwe parfum zal in een transparante parfumfles en zilveren verpakking worden gepresenteerd en de feeërieke naam ‘Iperborea’ dragen. De Griekse mythe over Iperborea (Hyperborea) verhaalt over een perfect land was, waar de zon 24 uur per dag schijnt. Het mythische volk behaalde leeftijden van 1000 jaar en genoten van levens in complete gelukzaligheid. Begin van de winter zal het parfum verkrijgbaar zijn in Annindriya Perfume Lounge. Een primeur dus!

Madonna draagt zijn Musk

Tijdens de geurtraining die we vervolgens krijgen, legt hij levendig zijn filosofie en werkwijze uit van zijn verschillende parfumlijnen. Ook de inspiratie en verhalen die bij elk parfum horen komen aan bod. De blauwe lijn met parfums geïnspireerd op één ingrediënt en de klassieke mannelijke cologne Uomo. Zo horen we ook dat Lorenzo Uomo zelf echt elke dag draagt, Jackie Kennedy Uomo droeg, Madonna helemaal weg is van Lorenzo’s Musk en Sting ook voor Uomo is gevallen.

De rode flacons bevatten het zeer warme oriëntaalse Alamut. Alamut is een reis door de Orient, met bloemen uit ‘Duizend en één nacht’. De melkwitte lijn bevat Teint de Neige, ‘the colour of snow’, een echte omhelzing.

Bijbelse inspiraties

En passant, komen vele geschiedkundige wetenswaardigheden aan bod. Het goud, de mirre en de wierook, uit het Bijbelse verhaal van de drie wijzen uit het Oosten, blijken feitelijk 3 grondstoffen zijn die nog steeds veel in de parfumerie worden gebruikt: benzoin hars (dus geen goud, het had de kleur van goud en was minste en net zo kostbaar), mirre en frankincense. De beste patchouli komt uit Indonesië. Vandaar uit werden de patchouli-bladen al honderden jaren geleden gebruikt om kostbaar zijde in te verpakken: de zijde werd zo beschermd en geparfumeerd.

Samen lunchen we in een van zijn geliefde restaurants in de stad. Wat een zwaar bestaan..

We eindigen onze training met de uitnodiging dat onze cliënten ook van harte welkom zijn, als ze in Florence zijn, bij voorkeur op afspraak, een kijkje (en ruikje) te komen nemen. Dit zullen we zeker onthouden en doorgeven!

Tanja

Tanja Deurloo is als parfumexpert verbonden aan ons expertteam.

Lees ook:

Lees ook