‘Wat is het toch inspirerend om te zien hoeveel lanceringen er ieder jaar bij komen (vergeet daarentegen ook niet dat er talloze producten stil en geruisloos van het toneel afgeserveerd worden),’ zegt verpakkingsdesigner Joost la Housse. Wij vroegen hem naar zijn favorieten van het afgelopen jaar. ‘Van de introducties in 2009 is het een genot […]

05:01 - 03:00
luistertijd 05:01 - leestijd 03:00

Eau Mega V & R‘Wat is het toch inspirerend om te zien hoeveel lanceringen er ieder jaar bij komen (vergeet daarentegen ook niet dat er talloze producten stil en geruisloos van het toneel afgeserveerd worden),’ zegt verpakkingsdesigner Joost la Housse. Wij vroegen hem naar zijn favorieten van het afgelopen jaar.

‘Van de introducties in 2009 is het een genot om te zien dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan het hele concept. Niet alleen een mooie verpakking, maar vooral het uitstralen en vertellen van een boodschap.

Kenzo EssentielleOm te beginnen met een old time favourite ‘Kenzo Flower By Kenzo’, volgens mij geintroduceerd zo’n 9 jaar geleden en wat blijft het toch een beauty. In 2009 is het assortiment uitgebreid met  ‘Essentielle’. Een elegante ranke fles als het ware een bloemensteel, die tezamen met de 25, 45 en 75 ml een soort boeketje vormen.

Wat een goed voorbeeld is om een totaal beleving van een concept neer te zetten, is Givenchy Fragrance for men ‘Play’. Als eerste de naam ‘Play’ bekend vanuit muziek, maar het roept ook plezier, energie een snapshot moment uit je leven op. Het roept ook nieuwe werelden, emoties op. En dat voor de zelfbewuste, energieke maar ook emotionele man.

Wat hebben ze het dan goed begrepen door de fles in vorm en graphics te laten inspireren op de Apple Ipod. En het kersje op de taart: Justin Timberlake. En voila, je hebt bijna geen woorden meer nodig om te begrijpen wat ‘Givenchy Play’ wilt communiceren.

‘Diesel Only the Brave’ is er ook zo eentje. Een fragrance niet voor watjes bedoeld. Stoer, heldhaftig, eigenDiesel Only the Brave principes, dat zijn de woorden! En deze woorden worden visueel in de fysieke vorm. Je kunt er over twisten of het mooi is, wellicht te bout en fancy, maar ze brengen de boodschap zo goed over zodat je ook hiervoor geen woorden meer nodig hebt. Alles straalt kracht uit.

Dior Men skincareOke, en nu gewoon even iets moois, geen concept, wel smaakvol in fysieke vorm en verfijnd in graphics. Dat is een echte ‘Dior’. Dior Skincare for men. Zo zie je maar dat je voor mannencosmetica niet altijd aan de scherpe vormen, zilveren elementen en metallics hoeft vast te zitten.

Wat innovatie betreft vind ik de self-tannings sachets van Model Co een aanwinst. Model Co is een cult brand uit Australië, die sachets uitbrengt die een custom designed handschoen bevatten met de juiste hoeveelheid self- tanner. Hiermee geef je je hele lijf in 1 keer een tint. Over de resultaten heb ik geen oordeel, maar het idee is interessant.

Conceptueel ook een mooie formule: Le Labo; een parfummerk uit New York. Volgens het merk is het ontwikkeld door de wereld’s beste ‘neuzen’. Deze fragances hebben de ‘made-to-order’ formule. D.w.z. het parfum blijft gescheiden van het alcohol tot het ogenblik van aankoop. Ter plekke gaan de laboratoriumdeskundigen aan het werk met de definitieve formulering van het parfum, en etiketteren vervolgens met je naam en de datum van vervaardiging het flesje. Voor jou persoonlijk met de hoogste vakmanschap. Daar draagt de vorm (apothekers look) en de typografie en label een heel groot deel aan bij.

2009 Was nou niet bepaald een economisch dik jaar. Wat heerlijk dat juist ‘La Prairie’ met een onwijs dure ‘Platinum Rare Serum’ op de markt komt. Die goed schijnt te verkopen! Ik hou daar wel van. Zulke op en top buitensporige verwennerijen. Het hoogwaardige verpakkingsmateriaal en de looks van dit serum doen dan ook eerder denken aan een diamant of exclusief juweel waarvan jij het enige exemplaar hebt! 

Shigabu TwilightTot slot, wat gebeurt er als je de New Yorkse kunstenaar Anicka Yi en architect Maggie Peng samen aan de gang laat gaan om een fragrance te ontwikkelen. Dan krijg je Shigenobu Twilight. Uitgevoerd in cedar hout met een binnenwerk van glas. Het verhaal erachter verluid: “De geur, geïnspireerd door Fusako Shigenobu, vroegere leider van het Japanse Rode Leger, en vanuit Libanon opereerde. Yi en Peng hebben cederhout als centraal thema van dit fragrance’ gekozen; het verhaal, als ceder is hoogst – beschouwd in Libanon als nationaal embleem. De geur gebruikt drie verschillende soorten cederhout als zijn basisnota. De verpakking voor deze hand-gedistilleerde geur wordt gemaakt van ruw cederhout, elke fles is door de scheppers uniek in architecturale meetkunde gesneden.” …….Vat je hem nog?

Nog eentje! Ze kunnen wat mij betreft nooit iets fout doen. Viktor & Rolf. ‘Flowerbomb’,’ Antidote’ of ‘Eau Mega’. Het roept allemaal fantasy, mystiek, extravagantie en energie uit. Vanuit de fashionhoek hebben ze hun concept zo ijzersterk neergezet dat de geuren weinig meer hoeven te doen.

 

 

 

 Joost la Housse, Packaging & Branddesigner

Lees ook